Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CSR in the IT field: Creating a framework for strategic management

Korpijaakko, Tuuli (2018)

Katso/Avaa
Progradu_Korpijaakko_Tuuli.pdf (2.784Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Korpijaakko, Tuuli
2018

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100337211

Tiivistelmä

Corporate Social Responsibility (CSR) has become one of the key concepts in the global business world. Business organizations face growing pressure to act ethical and sustainable ways besides aiming to generate profits for the shareholders. Because IT industry is one of the main actors that change the world nowadays, CSR should also be a key concept in strategic management amongst IT organizations.
This research aims to contribute to the existing CSR discussion by focusing on the issue of managing CSR in the IT industry. The goal is to understand CSR as a strategic concept and bring the concept into the context of the global IT industry. The research aims to create an insight of how CSR could be managed more strategically in the IT field and point out the field-specific characteristics that should be taken into consideration when building a CSR strategy for an IT organization. Finally, a preliminary CSR management framework based on mixed methods research and discussion within scholars is developed.
The results state that an IT company should focus especially on employees in CSR strategy and in creating communication about CSR philanthropy with its stakeholders both internally and externally. By engaging communication, CSR can be developed towards more fit in all dimensions.
 
Yritysvastuu on noussut yhdeksi keskeisimmistä keskustelunaiheista kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä. Sen lisäksi, että voittoa tavoittelevien organisaatioiden tulee tuottaa arvoa osakkeenomistajille, niiden odotetaan toimivan myös eettisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Nykyään IT-ala muokkaa maailmaa kiihtyvällä tahdilla ja siksi myös IT-alalla toimivien organisaatioiden tulee huomioida yritysvastuu strategisessa johtamisessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda näkökulma yritysvastuusta ja sen johtamisesta kansainvälisellä IT-alalla. Tutkimus pyrkii antamaan näkemyksen siitä, miten yritysvastuuta voi johtaa paremmin osana strategiaa sekä osoittaa tyypillisiä piirteitä, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa yritysvastuustrategiaa IT-organisaatiolle. Lopputulemana tehdään ehdotus viitekehyksestä, joka auttaa IT-organisaatioita johtamaan yritysvastuuseen liittyviä dimensioita. Yritysvastuuta IT-organisaation strategiana ei ole tutkittu laajasti, joten tutkimus pyrkii täyttämään kyseisen tutkimusaukon.
Tutkimustulosten mukaan IT-organisaation tulee keskittyä yritysvastuustrategiassaan erityisesti työntekijöihin ja samalla luoda tiivistä viestintää yritysvastuusta sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Näin IT yrityksen yritysvastuustrategia voi kehittyä vastaamaan sekä organisaation että sidosryhmien toiveita.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11662]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste