Foreign operation mode strategies of Finnish ICT-firms in China
Toivonen, Jukka-Pekka (2018)
Pro gradu -tutkielma
Toivonen, Jukka-Pekka
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100437561
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100437561
Tiivistelmä
China became the world’s second largest economy in 2011 and it is becoming more important market for global ICT firms by being the largest Internet and mobile phone market in the world. The objective of this study was to examine what kind of foreign operation mode strategies Finnish ICT firms have used in China for market entry and how the mode strategies have changed after the entry and why. The goals are to understand how different foreign operation mode choices have affected the process of internationalization and how well these different FOM strategies can been used in the Chinese market.
The empirical part of the study consists of a semi structured qualitative analysis of five case firms from different clusters of the ICT industry. The industry was chosen because it was part of China’s 5-year development plan and provided opportunities especially for Finnish ICT firms operating in the fields of software, telecom, electronics manufacturing or digital media.
The results of this study indicated that Finnish ICT firms have primarily used exporting as their initial entry mode to the Chinese market and all the studied firms had either switched or combined different foreign operation mode strategies after entering China. After the companies had gained experience and understanding of the difficult Chinese market, they switched from non-equity and simple foreign operation modes to more challenging and equity demanding foreign operation modes eventually establishing wholly foreign owned operations. Kiina kasvoi vuonna 2011 maailman toiseksi suurimmaksi talousalueeksi ja se on maailman suurin Internet- ja matkapuhelinmarkkina, mikä tekee maasta erityisen houkuttelevan ICT-alan yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mitä ulkomaisia operaatiomuotostrategioita suomalaiset ICT-yritykset käyttävät Kiinassa ja miten ja miksi nämä strategiat ovat muuttuneet etabloitumisen jälkeen. Tavoitteena on ymmärtää miten erilaiset ulkomaiset operaatiomuotostrategiat vaikuttavat kansainvälistymisprosessiin ja arvioida miten hyvin niitä voidaan käyttää kiinalaisessa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimuksen empiirinen osio on puolistrukturoitu kvalitatiivinen tutkimus viidestä caseyrityksestä eri ICT-sektorin osa-alueelta. ICT-ala valittiin, koska se oli osa Kiinan viiden vuoden strategiaa ja täten maa tarjosi mahdollisuuksia erityisesti ohjelmistoalan, tietoliikennealan, elektroniikkavalmistuksen ja digitaalisen median yrityksille.
Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaiset ICT-yritykset ovat pääasiassa etabloituneet Kiinaan viennin avulla ja kaikki tutkitut yritykset olivat etabloitumisen jälkeen joko vaihtaneet operaatiomuotoaan tai yhdistelleet eri operaatiomuotoja. Kerättyään kokemusta ja tietoa Kiinan markkinoista, yritykset ovat muuttaneet operaatiomuotoaan yksinkertaisista ja vähäistä pääomaa vaativista monimutkaisempiin pääomaa vaativiin operaatiomuotoihin perustaen lopulta täysin omassa omistuksessa olevia operaatioita.
The empirical part of the study consists of a semi structured qualitative analysis of five case firms from different clusters of the ICT industry. The industry was chosen because it was part of China’s 5-year development plan and provided opportunities especially for Finnish ICT firms operating in the fields of software, telecom, electronics manufacturing or digital media.
The results of this study indicated that Finnish ICT firms have primarily used exporting as their initial entry mode to the Chinese market and all the studied firms had either switched or combined different foreign operation mode strategies after entering China. After the companies had gained experience and understanding of the difficult Chinese market, they switched from non-equity and simple foreign operation modes to more challenging and equity demanding foreign operation modes eventually establishing wholly foreign owned operations.
Tutkimuksen empiirinen osio on puolistrukturoitu kvalitatiivinen tutkimus viidestä caseyrityksestä eri ICT-sektorin osa-alueelta. ICT-ala valittiin, koska se oli osa Kiinan viiden vuoden strategiaa ja täten maa tarjosi mahdollisuuksia erityisesti ohjelmistoalan, tietoliikennealan, elektroniikkavalmistuksen ja digitaalisen median yrityksille.
Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaiset ICT-yritykset ovat pääasiassa etabloituneet Kiinaan viennin avulla ja kaikki tutkitut yritykset olivat etabloitumisen jälkeen joko vaihtaneet operaatiomuotoaan tai yhdistelleet eri operaatiomuotoja. Kerättyään kokemusta ja tietoa Kiinan markkinoista, yritykset ovat muuttaneet operaatiomuotoaan yksinkertaisista ja vähäistä pääomaa vaativista monimutkaisempiin pääomaa vaativiin operaatiomuotoihin perustaen lopulta täysin omassa omistuksessa olevia operaatioita.