Videopeliteollisuuden ansaintamallit ja niiden kehitys
Luhtala, Henri (2018)
Kandidaatintutkielma
Luhtala, Henri
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100437562
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100437562
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee videopeliteollisuuden ansaintamalleja sekä niiden kehitystä. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään mitä ansaintamalleja videopeliteollisuudessa hyödynnetään, eli keinoja miten yritysten tulonhankinta toteutuu, sekä miten ansaintamallit ovat muuttuneet videopeliteollisuudessa. Tutkimuksessa on pyritty vastaamaan kysymyksiin, kuten mitkä tekijät ovat vaikuttaneet ansaintamallien muutoksiin, sekä miten ansaintamallit voivat muuttua tulevaisuudessa.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja rajattu käsittelemään pc-pelejä tuottavien yritysten ansaintamalleja. Tutkimuksessa esitellään liiketoimintamallien teoriaa sekä käsitellään digitaalisten liiketoimintamallien yhdistettynä viitekehyksenä toimivaa Visor-mallia, joka toimii pohjana ansaintamallien käsittelylle. Ansaintamalleista on tuotu esiin useita eri malleja, kuten Pay-to-play, Free-to-play sekä mikrotransaktio-malli. Lisäksi tutkimus käsittelee peliteollisuuden jakelukanavia, eli fyysistä ja digitaalista jakelua, joilla on merkittävä rooli ansaintamallien kehityksessä.
Videopeliteollisuus on jatkuvasti kehittyvä toimiala, jolle kehitys ja teknologia kulkee käsi kädessä. Teknologinen kehitys on mahdollistanut uusia ansaintamalleja digitaalisen jakelun kautta. Siirtyessä fyysisestä jakelusta digitaaliseen arvoketju on lyhentynyt, jonka takia pelinkehittäjät pystyvät itsenäisesti julkaista pelinsä, muuttaen tulorakennetta. Perinteisestä fyysisen kopion myynnistä on siirrytty eri ansaintamalleihin sekä niiden välimuotoihin. Peliteollisuuden yritykset hyödyntävät yhä useampaa ansaintamallia, esimerkiksi mikrotransaktioita ja Free-to-Play mallia, jotka tutkielman kirjoitushetkellä tuovat suurimman osan videopeliteollisuuden tuloista. Toimialan ansaintamallien kehityksestä on kuitenkin hyvin vaikeaa tehdä pitkän aikavälin ennustuksia, mutta mikrotransaktioiden ja Free-to-Play mallin uskotaan yleistyvän entisestään. This Bachelor’s thesis deals with the revenue models of the video game industry and their developement. The aim of this study is to sort out what kind of revenue models are used in the video game industry, also known as the ways a company collects its revenue and how the revenue models have changed. Efforts have been made to answer questions as, which factors have influenced the devolopment and change of the revenue models and how may the models change in the future.
This study is a qualitative study and has been limited to the revenue models of companies producing pc-games. In this research are presented the theory of business models and the Visor-model, which acts as a unified framework of digital business models. Several different revenue models are presented, such as Pay-to-play, Free-to-play and the microtransaction-model. In addition this study deals with the distribution channels of the video game industry, physical and digital distribution, which are in a vital role in the developement of revenue models.
The video game industry is a constantly developing industry, for which advancement and technology are tightly linked together. Technological advancement has enabled new revenue models through digital distribution. When moving from physical distribution to digital, the value chain has become shorter, which has allowed for the developers to publish their games by themselves, thus changing the income structure. The industry has embraced new revenue models and their combinations, such as Free-to-Play and microtransaction models, which are currently earning largest part of the industry revenue. It is difficult to make long term predictions of the developement of the revenue models of the video game industry, though microtransactions and Free-to-play model are predicted to become even more common in the near future.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja rajattu käsittelemään pc-pelejä tuottavien yritysten ansaintamalleja. Tutkimuksessa esitellään liiketoimintamallien teoriaa sekä käsitellään digitaalisten liiketoimintamallien yhdistettynä viitekehyksenä toimivaa Visor-mallia, joka toimii pohjana ansaintamallien käsittelylle. Ansaintamalleista on tuotu esiin useita eri malleja, kuten Pay-to-play, Free-to-play sekä mikrotransaktio-malli. Lisäksi tutkimus käsittelee peliteollisuuden jakelukanavia, eli fyysistä ja digitaalista jakelua, joilla on merkittävä rooli ansaintamallien kehityksessä.
Videopeliteollisuus on jatkuvasti kehittyvä toimiala, jolle kehitys ja teknologia kulkee käsi kädessä. Teknologinen kehitys on mahdollistanut uusia ansaintamalleja digitaalisen jakelun kautta. Siirtyessä fyysisestä jakelusta digitaaliseen arvoketju on lyhentynyt, jonka takia pelinkehittäjät pystyvät itsenäisesti julkaista pelinsä, muuttaen tulorakennetta. Perinteisestä fyysisen kopion myynnistä on siirrytty eri ansaintamalleihin sekä niiden välimuotoihin. Peliteollisuuden yritykset hyödyntävät yhä useampaa ansaintamallia, esimerkiksi mikrotransaktioita ja Free-to-Play mallia, jotka tutkielman kirjoitushetkellä tuovat suurimman osan videopeliteollisuuden tuloista. Toimialan ansaintamallien kehityksestä on kuitenkin hyvin vaikeaa tehdä pitkän aikavälin ennustuksia, mutta mikrotransaktioiden ja Free-to-Play mallin uskotaan yleistyvän entisestään.
This study is a qualitative study and has been limited to the revenue models of companies producing pc-games. In this research are presented the theory of business models and the Visor-model, which acts as a unified framework of digital business models. Several different revenue models are presented, such as Pay-to-play, Free-to-play and the microtransaction-model. In addition this study deals with the distribution channels of the video game industry, physical and digital distribution, which are in a vital role in the developement of revenue models.
The video game industry is a constantly developing industry, for which advancement and technology are tightly linked together. Technological advancement has enabled new revenue models through digital distribution. When moving from physical distribution to digital, the value chain has become shorter, which has allowed for the developers to publish their games by themselves, thus changing the income structure. The industry has embraced new revenue models and their combinations, such as Free-to-Play and microtransaction models, which are currently earning largest part of the industry revenue. It is difficult to make long term predictions of the developement of the revenue models of the video game industry, though microtransactions and Free-to-play model are predicted to become even more common in the near future.