4PL service’s value potential in healthcare supply chain : a case study for a Finnish medical technology company
Laine, Lasse (2018)
Pro gradu -tutkielma
Laine, Lasse
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100937896
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100937896
Tiivistelmä
Many companies are facing challenges with keeping up their service performance level while at the same time maintaining their supply chain management cost effective. This challenge was also noticed in the Finnish medical technology company when they were trying to find a solution on how to improve their current supply chain management procedure.
The objective of this thesis was to analyze the added value’s potential that 4PL service can bring into medical technology company's supply chain concerning a single specific product. The aim was to see what would be the best solution for the case company’s supply chain management. The research was conducted as a single case study and is qualitative by nature where interviews the case company representatives’ and logistics service providers’ interviews were used as the main data collection method.
The empirical findings from this research regarding the case company’s requirements support the previous academic literature about the benefits that this kind of a service model can bring for a buying company. In addition, the interviews with the logistics service providers also supported the presumption that the case company should consider about outsourcing their supply chain coordination to this kind of service provider. Monet yritykset kohtaavat tänä päivänä haasteita ylläpitämällä heidän palvelutasoaan samaan aikaan, kun he pyrkivät pitämään toimitusketjun johtamisensa kustannustehokkaana. Tämä haaste huomattiin myös suomalaisessa lääkintä teknologia yrityksessä, kun he yrittivät löytää ratkaisua kuinka he voisivat parantaa heidän nykyistä toimitusketjun johtamisen toimintamallia.
Työn tavoitteena oli analysoida neljännen osapuolen logistiikan palvelumallin tuoman lisäarvopotentiaalin lääkintäalan toimitusketjuun koskien yksittäistä tuotetta. Tavoitteena oli nähdä mikä on paras ratkaisu toimeksiantoyrityksen toimitusketjun johtamiseen. Tutkimus toteutettiin yksittäistapaustutkimuksena ja on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa toimeksiantajan edustajien ja logististen palveluntarjoajien haastatteluita käytettiin pääainestonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksen empiiriset tulokset koskien toimeksiantajayrityksen tarpeita tukevat aiempaa akateemista kirjallisuutta koskien tämän tyyppisen palvelumallin tuomista hyödyistä ostavalle yritykselle. Tämän lisäksi myös haastattelut logistiikkapalvelutarjoajien tukivat olettamusta, että toimeksiantoyrityksen tulisi harkita heidän toimitusketjun koordinoinnin ulkoistamista tämän kaltaiselle palveluntarjoajalle.
The objective of this thesis was to analyze the added value’s potential that 4PL service can bring into medical technology company's supply chain concerning a single specific product. The aim was to see what would be the best solution for the case company’s supply chain management. The research was conducted as a single case study and is qualitative by nature where interviews the case company representatives’ and logistics service providers’ interviews were used as the main data collection method.
The empirical findings from this research regarding the case company’s requirements support the previous academic literature about the benefits that this kind of a service model can bring for a buying company. In addition, the interviews with the logistics service providers also supported the presumption that the case company should consider about outsourcing their supply chain coordination to this kind of service provider.
Työn tavoitteena oli analysoida neljännen osapuolen logistiikan palvelumallin tuoman lisäarvopotentiaalin lääkintäalan toimitusketjuun koskien yksittäistä tuotetta. Tavoitteena oli nähdä mikä on paras ratkaisu toimeksiantoyrityksen toimitusketjun johtamiseen. Tutkimus toteutettiin yksittäistapaustutkimuksena ja on luonteeltaan kvalitatiivinen, jossa toimeksiantajan edustajien ja logististen palveluntarjoajien haastatteluita käytettiin pääainestonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksen empiiriset tulokset koskien toimeksiantajayrityksen tarpeita tukevat aiempaa akateemista kirjallisuutta koskien tämän tyyppisen palvelumallin tuomista hyödyistä ostavalle yritykselle. Tämän lisäksi myös haastattelut logistiikkapalvelutarjoajien tukivat olettamusta, että toimeksiantoyrityksen tulisi harkita heidän toimitusketjun koordinoinnin ulkoistamista tämän kaltaiselle palveluntarjoajalle.