Raakapuun kaukokuljetukset kemiallisen metsäteollisuuden tarpeisiin
Huttunen, Jesse (2018)
Kandidaatintyö
Huttunen, Jesse
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101938533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018101938533
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on luoda kuva raakapuun kaukokuljetusten nykytilasta kemiallisen metsäteollisuuden alalla ja lisäksi arvioida kuljetusten tulevaisuuden näkymiä. Tarkoitus on tuoda erityisesti esille kuljetussuunnitteluun vaikuttavia seikkoja. Työssä perehdytään kemiallisen metsäteollisuuden raaka-ainekuljetusten suunnitteluun sekä toteutukseen, eri kuljetustapoja käyttäen ja niitä yhdistellen. Lisäksi kuljetussuunnitteluun vaikuttavia seikkoja tarkastellaan nykytilanteessa, jossa paperin kysyntä laskee jatkuvasti, mutta toisaalta massan ja kartongin kysyntä on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Lopputuloksena muodostuu yleiskatsaus kemiallisen metsäteollisuuden raakapuun kaukokuljetuksista.
Tutkimus on tehty perehtymällä alaan liittyvään kirjallisuuteen, tieteellisiin julkaisuihin ja lehtiartikkeleihin. Teoriaosassa esitellään kemiallisen metsäteollisuuden yleinen tilanne Suomessa sekä raakapuun kuljetusmuodot. Lisäksi käydään läpi teoriaa teollisuusyritysten hankintojen ja kuljetussuunnittelun taustalla.
Soveltavassa osassa sovelletaan aiemmin käsiteltyä kuljetussuunnittelun teoriaa raakapuukuljetusten suunnitteluun. Tietoa kuljetusten nykytilasta ja historiasta käytetään myös pohjana raakapuukuljetusten tulevaisuuden skenaarioiden luomiseen.
Merkittävimpinä raakapuukuljetusten suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä nousevat esiin sijainti, kustannukset ja olosuhteet. Olosuhteiden ja sijainnin muuttujien aiheuttamiin haasteisiin pyritään vastaamaan tulevaisuudessa uusilla innovaatioilla, joista merkittävimpiä ovat kuljetuskaluston koon kasvattaminen maanteillä sekä reaaliaikaisen tiedonvälityksen kehittäminen.
Tutkimus on tehty perehtymällä alaan liittyvään kirjallisuuteen, tieteellisiin julkaisuihin ja lehtiartikkeleihin. Teoriaosassa esitellään kemiallisen metsäteollisuuden yleinen tilanne Suomessa sekä raakapuun kuljetusmuodot. Lisäksi käydään läpi teoriaa teollisuusyritysten hankintojen ja kuljetussuunnittelun taustalla.
Soveltavassa osassa sovelletaan aiemmin käsiteltyä kuljetussuunnittelun teoriaa raakapuukuljetusten suunnitteluun. Tietoa kuljetusten nykytilasta ja historiasta käytetään myös pohjana raakapuukuljetusten tulevaisuuden skenaarioiden luomiseen.
Merkittävimpinä raakapuukuljetusten suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä nousevat esiin sijainti, kustannukset ja olosuhteet. Olosuhteiden ja sijainnin muuttujien aiheuttamiin haasteisiin pyritään vastaamaan tulevaisuudessa uusilla innovaatioilla, joista merkittävimpiä ovat kuljetuskaluston koon kasvattaminen maanteillä sekä reaaliaikaisen tiedonvälityksen kehittäminen.