The Role of Recruitment Process Outsourcing on Employer Brand Perceptions: The Applicant Perspective
Shams, Jasmin (2018)
Pro gradu -tutkielma
Shams, Jasmin
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102638825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018102638825
Tiivistelmä
Employees have been identified as one source of competitive advantage for companies and the war for talent has become a prevailing concept in the field of recruitment. Employer branding has been recognized as a tool to attract and retain desirable workforce while outsourcing recruitment processes has become a general practice for companies. The purpose of this study is to examine the connection of recruitment process outsourcing and employer branding from an applicant’s perspective which has been underrepresented in previous academic literature. The objective is to understand the role of recruitment process outsourcing in employer brand perceptions by examining how applicants experience recruitment outsourcing and identifying the potential positive and negative impact it has on an employer brand. Qualitative research approach is used and seven job applicants that have participated in outsourced recruitment processes are interviewed. The findings indicate that a connection between employer branding and RPO exists creating challenges and opportunities. The challenges of presenting an accurate idea of what it’s like to work in a company or give a detailed picture of particular positions can create frustration in applicants while the efficiency and professionalism at RPO brings to the recruitment process can enhance the recruitment experience. An RPO provider with a good reputation offering a process that includes components that applicants appreciate can have a positive influence on employer brand while poor co-operation between the parties and inconsistency can have a negative impact. This study brings the much-needed perspective of applicants to the discussion of these two phenomena that are critical in talent attraction. Työntekijät ovat yksi merkittävimpiä kilpailuedun lähteitä yrityksille ja kilpailu kyvykkäimmistä tekijöistä hallitsee rekrytointimarkkinoita. Työvoiman houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi yritykset voivat hyödyntää työnantajabrändäystä, johon myös rekrytointi linkittyy vahvasti. Rekrytoinneissa puolestaan ulkoistamisesta on tullut yleinen käytäntö. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää rekrytointiprosessin ulkoistamisen ja työnantajabrändäyksen välistä yhteyttä työnhakijan näkökulmasta, jota aiempi akateeminen kirjallisuus on tarkastellut vain vähäisesti. Tavoitteena on ymmärtää, millainen rooli rekrytointiprosessin ulkoistamisella on suhteessa käsitykseen työnantajabrändistä, tarkastelemalla miten hakijat suhtautuvat rekrytoinnin ulkoistamiseen ja tunnistamalla sen mahdolliset positiiviset ja negatiiviset vaikutukset työnantajabrändiin. Tämä kvalitatiivinen tutkimus toteutetaan haastattelemalla seitsemää työnhakijaa, jotka ovat osallistuneet ulkoistettuihin rekrytointiprosesseihin. Tutkimus osoittaa, että työnantajabrändäyksen ja rekrytointiprosessin ulkoistamisen välillä on yhteys, jonka haasteeksi työnhakijan näkökulmasta muodostuu tarkan ymmärryksen muodostaminen siitä, millainen työnantaja yritys on ja millaista roolia se tarjoaa. Toisaalta ulkoistettu prosessi on tehokkaampi ja ammattimaisempi, joka hakijan näkökulmasta parantaa rekrytointikokemusta. Hyvämaineinen rekrytointiyritys, joka tarjoaa hakijoiden arvostaman prosessin voi vaikuttaa positiivisesti työnantajabrändiin, kun taas heikko yhteistyö ja epäjohdonmukaisuus osapuolten välillä voivat vaikuttaa negatiivisesti. Tämä tutkimus tuo kaivattua hakijoiden näkökulmaa mukaan työnantajabrändäykseen ja rekrytoinnin ulkoistamiseen liittyvään keskusteluun.