Yhteiskunnallisen vaikutuksen luominen ja mittaaminen kehitysmaissa toimivissa yhteiskunnallisissa yrityksissä
Heikkilä, Laura (2018)
Pro gradu -tutkielma
Heikkilä, Laura
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547273
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kehitysmaissa toimivien yhteiskunnallisten yritysten yhteiskunnallisen vaikutuksen luomista ja mittaamista. Tutkimuksen avulla selvitettiin miten nämä yritykset mittaavat yhteiskunnallista vaikutustaan. Lisäksi tarkasteltiin miten kehitysmaissa toimivat yhteiskunnalliset yritykset kokevat yhteiskunnallisen vaikutuksen mittaamisen ja mitkä tekijät vaikuttavat vaikutuksen mittaamiseen sekä raportointiin.
Tutkimuksessa perehdyttiin aiempaan tutkimukseen tarkastelemalla yhteiskunnallista yrittäjyyttä ilmiönä, yhteiskunnallisen vaikutuksen mittaamiseen soveltuvia teorioita sekä mittaustyökaluja kehitysmaiden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselyn avulla. Kysely koostui kahdestakymmenestä avoimesta kysymyksestä, jotka oli jaoteltu teemoittain. Kyselyyn osallistui kolme Keniassa toimivaa yhteiskunnallista yritystä, jotka muodostivat tutkimuksen case-yritykset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kehitysmaissa toimivat yhteiskunnalliset yritykset pyrkivät luomaan yhteiskunnallista vaikutusta, joka vastaa edunsaajiensa perustarpeisiin. Yhteiskunnallisen vaikutuksen mittaamista pidetään tutkituissa yrityksissä erittäin tärkeänä, mutta puuttuvat resurssit rajoittavat tehokkaan mittaus- ja raportointijärjestelmän kehittämistä. Mittaustyökalut vaihtelivat systemaattisista ja virallisista mittausjärjestelmistä epävirallisiin, yrityksen toimintaan sovellettuihin järjestelmiin. Mittaamisella pyrittiin seuraamaan kohderyhmille saavutettuja hyötyjä. Sen avulla myös varmistettiin missiossa ja visiossa pysyminen. The aim of this study was to examine the creation and measurement of the social impact of social enterprises in developing countries. The study investigated how and why these companies measure their social impact. In addition, the study examined how social enterprises in developing countries experience the measurement of social impact and what factors influence the measurement and reporting of impact.
This study reviews research literature by examining social entrepreneurship as a phenomenon, theories relevant to measuring social impact, and measuring tools from the perspective of developing countries. The research method was a qualitative case study carried out using an electronic questionnaire. The questionnaire consisted of twenty open questions divided into themes. Three social enterprises operating in Kenya participated in the survey. These companies formed the case companies of the study.
The results indicate that social enterprises operating in developing countries strive to create a social impact that meets the basic needs of their beneficiaries. Measuring social impact is considered highly important, but the lack of resources limits the development of an effective measurement and reporting system. Measurement tools used in the companies ranged from systematic and formal to informal and enterprise-specific measurement systems. The measurements sought to monitor the benefits for the target groups. It also helped in mission and vision reinforcement.
Tutkimuksessa perehdyttiin aiempaan tutkimukseen tarkastelemalla yhteiskunnallista yrittäjyyttä ilmiönä, yhteiskunnallisen vaikutuksen mittaamiseen soveltuvia teorioita sekä mittaustyökaluja kehitysmaiden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselyn avulla. Kysely koostui kahdestakymmenestä avoimesta kysymyksestä, jotka oli jaoteltu teemoittain. Kyselyyn osallistui kolme Keniassa toimivaa yhteiskunnallista yritystä, jotka muodostivat tutkimuksen case-yritykset.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kehitysmaissa toimivat yhteiskunnalliset yritykset pyrkivät luomaan yhteiskunnallista vaikutusta, joka vastaa edunsaajiensa perustarpeisiin. Yhteiskunnallisen vaikutuksen mittaamista pidetään tutkituissa yrityksissä erittäin tärkeänä, mutta puuttuvat resurssit rajoittavat tehokkaan mittaus- ja raportointijärjestelmän kehittämistä. Mittaustyökalut vaihtelivat systemaattisista ja virallisista mittausjärjestelmistä epävirallisiin, yrityksen toimintaan sovellettuihin järjestelmiin. Mittaamisella pyrittiin seuraamaan kohderyhmille saavutettuja hyötyjä. Sen avulla myös varmistettiin missiossa ja visiossa pysyminen.
This study reviews research literature by examining social entrepreneurship as a phenomenon, theories relevant to measuring social impact, and measuring tools from the perspective of developing countries. The research method was a qualitative case study carried out using an electronic questionnaire. The questionnaire consisted of twenty open questions divided into themes. Three social enterprises operating in Kenya participated in the survey. These companies formed the case companies of the study.
The results indicate that social enterprises operating in developing countries strive to create a social impact that meets the basic needs of their beneficiaries. Measuring social impact is considered highly important, but the lack of resources limits the development of an effective measurement and reporting system. Measurement tools used in the companies ranged from systematic and formal to informal and enterprise-specific measurement systems. The measurements sought to monitor the benefits for the target groups. It also helped in mission and vision reinforcement.