Yrityskyläympäristön vaikuttavuuden arviointi
Pohtila, Rami (2018)
Diplomityö
Pohtila, Rami
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547286
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547286
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli arvioida Yrityskyläympäristön vaikuttavuutta Yrityskylässä vierailevien opettajien näkemyksien pohjalta. Opettajien rooli on erittäin merkittävä Yrityskylävierailun onnistumisessa ja sen jälkeen tapahtuvan yrittäjyyskasvatuksellisen opetuksen toteutuksessa. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat ne sisällöt ja työkalut, jotka siirtyvät osaksi oppilaitoksen arkea sekä aihealueet, jotka koetaan oppimista tukeviksi elementeiksi yrittäjyys- ja työelämävalmiuksien opetuksessa. Vaikuttavuuden arvioinnin teoreettisen viitekehyksen muodostavat yrittäjyyskasvatukseen liittyvät keskeiset teemat, kuten yrittäjyyskasvatuksen käytännön toteutus, opetussuunnitelmatyöskentely, opettajien koulutus sekä Yrityskylästä kouluun siirtyvään tietoon olennaisesti liittyvä siirtovaikutus. Kaksivuotisen seurantajakson aikana 141 opettajaa osallistui Lappeenrannassa sijaitsevassa Yrityskylä Kaakkois-Suomessa järjestettyyn kyselytutkimukseen. Analyysissä yhdistettiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen aineisto ja luotiin niiden avulla ilmiöstä syvällisempi ymmärrys ja yhtäältä arvioitiin niitä vaikuttimia, jotka ovat tuloksien taustalla. Tuloksien valossa Yrityskyläkokonaisuus näyttäytyy varsin toimivana oppimiskokonaisuutena. Opetuksellisessa vastuussa olevien tahojen tietotaitoa tulee lisätä ja koulutuksen sisältöjä tulee tarkastella objektiivisesti. Ulkopuolisten tahojen osallistumista Yrityskylätoimintaan tulisi lisätä ja oppilaan oppikirjan ja muun kirjallisen aineiston päivitystarvetta tulee määräajoin arvioida. The aim of the Thesis was to evaluate the effectiveness of Yrityskylä environment based on the views of teachers visiting the Yrityskylä. Teachers have a significant role in getting a successful Yrityskylä visit, as well as successfully carrying out entrepreneurship education after the visit. The Thesis concentrated on contents and tools that become part of everyday life in schools, as well as topics, that are considered to be supporting elements in the teaching of entrepreneurial and working life skills. The theoretical framework of assessing effectiveness is formed by the key elements related to entrepreneurship education such as practical implementation of entrepreneurship education, curriculum work, training of teachers and transfer effect that is strongly related to the information transfer from Yrityskylä to school. During the two-year follow-up period, 141 teachers participated in a survey conducted in Yrityskylä Kaakkois-Suomi located in Lappeenranta. Quantitative and qualitative data were combined in the analysis to form a deep understanding of the phenomenon and, on the one hand, the reasons behind the results were evaluated. According to the results, Yrityskylä appears to be a functional learning concept. The know-how of those responsible for teaching and learning needs to be increased and the contents of the education should be objectively examined. The involvement of external parties in Yrityskylä work should be increased. The need to update books and other teaching material should be periodically assessed.