Perheyrityksen arvon kasvattaminen omistajuuden kautta
Tervo, Jarno (2018)
Diplomityö
Tervo, Jarno
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110647391
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110647391
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää niitä keinoja, joita perheyrityksen omistajalla on käytössä kasvattaessaan perheyrityksen taloudellista arvoa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi mallinnuksen ilmiöön liittyvien teorioiden pohjalta, haastatteluita perheyrityksissä ja niiden välisen vertailun.
Mallinnuksen mukaisesti omistajilla on käytettävissään viisi erilaista metodia vaikuttaa yrityksen arvoon. Metodit ovat aktiivinen omistaja, omistajan status, synergiaedut, omistajaohjaus ja perheyrityksen arvot. Vertailu mallinnuksen ja haastattelun välillä osoittaa, että perheyrityksen omistajat käyttävät esitellyistä metodeista aktiivista omistajaa, synergiaetuja ja omistajaohjausta, hyvin yleisesti. Omistajan status -metodia perheyritykset eivät käyttäneet lainkaan ja se on perusteltavissa perheyrityksille ominaisella halulla säilyttää hallinta perheen käsissä. Perheyrityksen arvot -metodi on myös yleinen, mutta se vaatii tarkentavaa lisätutkimusta pitkittäistutkimuksen muodossa, sillä se on voimakkaasti sidonnainen aikaan, yrityksen historiaan ja omistajiin. Perheyrityksen arvoilla on kuitenkin oletettavasti hyvin suuri vaikutus taloudellisen arvon luomiseksi perheyrityksessä. The purpose of this Master´s Thesis was to research the methods that the family businesses owners have when utilizing the firm’s economic value. The research was conducted as a qualitative research which included modelling of the phenomenon based on theories introduced in this thesis. It also included interviews from the family firm’s owners which were later compared to the methods.
According to the modelling the family business owners have five different methods that they can exploit when creating value to the family firm. The following methods are 1) active ownership, 2) the status of ownership, 3) exploiting opportunities for synergies 4) corporate governance and 5) the values of the family business. The comparison between the modelling and the interviews suggest that the owners of the family businesses practice mainly three of these methods (1, 3 and 4). The status of the ownership didn’t appear in the interviewed family firms. This can be explained by the owners’ will to preserve the ownership of the business within the family. The method based on the values of the family firm is common, but it requires more research. The reason for this is that the phenomenon is bound to the history of the family business, the values of the owners and to the time. It appears that the values of the family firm have a significant impact on creating value on the family business.
Mallinnuksen mukaisesti omistajilla on käytettävissään viisi erilaista metodia vaikuttaa yrityksen arvoon. Metodit ovat aktiivinen omistaja, omistajan status, synergiaedut, omistajaohjaus ja perheyrityksen arvot. Vertailu mallinnuksen ja haastattelun välillä osoittaa, että perheyrityksen omistajat käyttävät esitellyistä metodeista aktiivista omistajaa, synergiaetuja ja omistajaohjausta, hyvin yleisesti. Omistajan status -metodia perheyritykset eivät käyttäneet lainkaan ja se on perusteltavissa perheyrityksille ominaisella halulla säilyttää hallinta perheen käsissä. Perheyrityksen arvot -metodi on myös yleinen, mutta se vaatii tarkentavaa lisätutkimusta pitkittäistutkimuksen muodossa, sillä se on voimakkaasti sidonnainen aikaan, yrityksen historiaan ja omistajiin. Perheyrityksen arvoilla on kuitenkin oletettavasti hyvin suuri vaikutus taloudellisen arvon luomiseksi perheyrityksessä.
According to the modelling the family business owners have five different methods that they can exploit when creating value to the family firm. The following methods are 1) active ownership, 2) the status of ownership, 3) exploiting opportunities for synergies 4) corporate governance and 5) the values of the family business. The comparison between the modelling and the interviews suggest that the owners of the family businesses practice mainly three of these methods (1, 3 and 4). The status of the ownership didn’t appear in the interviewed family firms. This can be explained by the owners’ will to preserve the ownership of the business within the family. The method based on the values of the family firm is common, but it requires more research. The reason for this is that the phenomenon is bound to the history of the family business, the values of the owners and to the time. It appears that the values of the family firm have a significant impact on creating value on the family business.