Suosiolan voimalaitoksen BAT-selvitys ja päästöjenvähennystekniikoiden esiselvitys
Koistinen, Kari (2018)
Diplomityö
Koistinen, Kari
2018
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547274
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110547274
Tiivistelmä
Uusi suuria voimalaitoksia koskeva parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) asiakirja ilmestyi 17.8.2017, jonka jälkeen toiminnanharjoittajan on tehtävä BAT-vertailu omasta toiminnastaan ja toimitettava se valvovalle viranomaiselle. Tämän diplomityön tarkoituksena on ollut valmistella Suosiolan voimalaitoksen BAT-selvitys ja raportoida löydetyt poikkeamat.
Työn teoriaosa kattaa taustatiedot BREF-asiakirjan (Bat Reference Document) laadinnasta ja sen käsittelyvaiheista aina lopullisiin parhaan käytettävissä olevan tekniikan päätelmiin saakka. Lisäksi teoriaosassa selvitetään, kuinka nämä päätelmät on huomioitu Suomen ympäristönsuojelulaissa ja miten parhaan käytettävissä olevan tekniikan päästöraja-arvot velvoittavat ympäristöluvan myöntävää viranomaista ja toiminnanharjoittajaa.
Diplomityön tulososiossa käsitellään merkittävimpiä ilma- ja vesipäästöjen poikkeamia. Poikkeamien osalta esitellään päästöjen syntymekanismi, että lukija pystyy hahmottamaan selkeämmin päästöjen syntymiseen vaikuttavat tekijät ja sen, kuinka niitä voidaan rajoittaa teknisillä toimenpiteillä tai muilla Suosiolan voimalaitoksen toimintaan liittyvillä muutoksilla. The new BAT document for large power plants was published on 17 August 2017, thus the operator must make a BAT comparison of his own functions and submit report to the supervisory authority. The purpose of this thesis was to prepare a BAT study for the Suosiola Power Plant and to report any deviations found.
The theoretical part of the thesis covers background information on the preparation and processing of the BREF document up to the final BAT conclusions, and how the conclusions have been considered in the Finnish Environmental Protection Law, and how the emission limit values for BAT, apply to the licensing authority and the operator.
The result section of the thesis deals with observed deviations for air and water emissions. In the case of deviation, the emission generating mechanism is presented so that the reader can clearly identify factors affecting the generation of emissions and how they can be restricted by technical measures or other related changes in the operation.
Työn teoriaosa kattaa taustatiedot BREF-asiakirjan (Bat Reference Document) laadinnasta ja sen käsittelyvaiheista aina lopullisiin parhaan käytettävissä olevan tekniikan päätelmiin saakka. Lisäksi teoriaosassa selvitetään, kuinka nämä päätelmät on huomioitu Suomen ympäristönsuojelulaissa ja miten parhaan käytettävissä olevan tekniikan päästöraja-arvot velvoittavat ympäristöluvan myöntävää viranomaista ja toiminnanharjoittajaa.
Diplomityön tulososiossa käsitellään merkittävimpiä ilma- ja vesipäästöjen poikkeamia. Poikkeamien osalta esitellään päästöjen syntymekanismi, että lukija pystyy hahmottamaan selkeämmin päästöjen syntymiseen vaikuttavat tekijät ja sen, kuinka niitä voidaan rajoittaa teknisillä toimenpiteillä tai muilla Suosiolan voimalaitoksen toimintaan liittyvillä muutoksilla.
The theoretical part of the thesis covers background information on the preparation and processing of the BREF document up to the final BAT conclusions, and how the conclusions have been considered in the Finnish Environmental Protection Law, and how the emission limit values for BAT, apply to the licensing authority and the operator.
The result section of the thesis deals with observed deviations for air and water emissions. In the case of deviation, the emission generating mechanism is presented so that the reader can clearly identify factors affecting the generation of emissions and how they can be restricted by technical measures or other related changes in the operation.