Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalisen pääoman vaikutus naisten perustamien yritysten käynnistysvaiheeseen

Pietarinen, Aino (2018)

Katso/Avaa
gradu.pdf (1.727Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Pietarinen, Aino
2018

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111448145

Tiivistelmä

Tässä työssä tutkitaan, miten sosiaalinen pääoma vaikuttaa naisten perustamien yritysten käynnistämiseen. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka sosiaalinen pääoma vaikuttaa päätökseen ryhtyä yrittäjäksi sekä sen vaikutusta varsinaiseen käynnistysvaiheeseen tiedonsaannin ja emotionaalisen tuen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan naisyrittäjien sosiaalisen verkon rakennetta käynnistysvaiheessa. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla neljää suomalaista naisyrittäjää, jotka ovat itse aloittaneet oman yritystoiminnan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Saatu aineisto analysoitiin monitapaustutkimuksen tavoin.
Sosiaalisen pääoman vaikutus naisyrittäjien yrityksen käynnistämiseen korostuu erityisesti emotionaalisen tuen osalta. Tärkeimmässä roolissa on naisyrittäjien suhdeverkoston lähipiirin vahvat siteet. Puolisolta saatu emotionaalinen tuki nähtiin erittäin merkittävänä. Naisyrittäjillä on myös tarve saada vertaistukea samassa tilanteessa olevilta ihmisiltä, pääosin muilta naisyrittäjiltä. Haastateltavat eivät korostaneet pääsyä tietoresursseihin yrityksen käynnistysvaiheessa läheskään niin paljon kuin emotionaalisen tuen saantia.
 
The purpose of this study is how social capital affect to woman entrepreneurs ventures start-up phase. The study investigates how social capital influences the decision to becoming entrepreneur and start new venture and how it affect to the start-up phase by the view of access to knowledge resources and emotional support. In addition the study examines the structure of social network of woman entrepreneurs during the start-up phase. The empirical study has been implemented by interviewing four finnish female entrepreneurs, who had been started their business on their own. The nature of this study is qualitative. Interviews were semi-structured and the collected data by interviews was analyzed by multiple case study method.
The main findings of this study are that social capital role is significant in terms of emotional support. The main relationships in woman entrepreneurs social networks are strong ties among own cluster. Especially emotional support from spouse was important. Woman entrepreneurs have a need to have peer support with people in same situation, especially from other woman entrepreneur. Access to knowledge resources hasn’t as significant role as emotional support in venture start-up-phase.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [9984]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste