Sosiaalisen pääoman vaikutus naisten perustamien yritysten käynnistysvaiheeseen
Pietarinen, Aino (2018)
Pro gradu -tutkielma
Pietarinen, Aino
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111448145
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018111448145
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan, miten sosiaalinen pääoma vaikuttaa naisten perustamien yritysten käynnistämiseen. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka sosiaalinen pääoma vaikuttaa päätökseen ryhtyä yrittäjäksi sekä sen vaikutusta varsinaiseen käynnistysvaiheeseen tiedonsaannin ja emotionaalisen tuen näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan naisyrittäjien sosiaalisen verkon rakennetta käynnistysvaiheessa. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla neljää suomalaista naisyrittäjää, jotka ovat itse aloittaneet oman yritystoiminnan. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen kautta. Saatu aineisto analysoitiin monitapaustutkimuksen tavoin.
Sosiaalisen pääoman vaikutus naisyrittäjien yrityksen käynnistämiseen korostuu erityisesti emotionaalisen tuen osalta. Tärkeimmässä roolissa on naisyrittäjien suhdeverkoston lähipiirin vahvat siteet. Puolisolta saatu emotionaalinen tuki nähtiin erittäin merkittävänä. Naisyrittäjillä on myös tarve saada vertaistukea samassa tilanteessa olevilta ihmisiltä, pääosin muilta naisyrittäjiltä. Haastateltavat eivät korostaneet pääsyä tietoresursseihin yrityksen käynnistysvaiheessa läheskään niin paljon kuin emotionaalisen tuen saantia. The purpose of this study is how social capital affect to woman entrepreneurs ventures start-up phase. The study investigates how social capital influences the decision to becoming entrepreneur and start new venture and how it affect to the start-up phase by the view of access to knowledge resources and emotional support. In addition the study examines the structure of social network of woman entrepreneurs during the start-up phase. The empirical study has been implemented by interviewing four finnish female entrepreneurs, who had been started their business on their own. The nature of this study is qualitative. Interviews were semi-structured and the collected data by interviews was analyzed by multiple case study method.
The main findings of this study are that social capital role is significant in terms of emotional support. The main relationships in woman entrepreneurs social networks are strong ties among own cluster. Especially emotional support from spouse was important. Woman entrepreneurs have a need to have peer support with people in same situation, especially from other woman entrepreneur. Access to knowledge resources hasn’t as significant role as emotional support in venture start-up-phase.
Sosiaalisen pääoman vaikutus naisyrittäjien yrityksen käynnistämiseen korostuu erityisesti emotionaalisen tuen osalta. Tärkeimmässä roolissa on naisyrittäjien suhdeverkoston lähipiirin vahvat siteet. Puolisolta saatu emotionaalinen tuki nähtiin erittäin merkittävänä. Naisyrittäjillä on myös tarve saada vertaistukea samassa tilanteessa olevilta ihmisiltä, pääosin muilta naisyrittäjiltä. Haastateltavat eivät korostaneet pääsyä tietoresursseihin yrityksen käynnistysvaiheessa läheskään niin paljon kuin emotionaalisen tuen saantia.
The main findings of this study are that social capital role is significant in terms of emotional support. The main relationships in woman entrepreneurs social networks are strong ties among own cluster. Especially emotional support from spouse was important. Woman entrepreneurs have a need to have peer support with people in same situation, especially from other woman entrepreneur. Access to knowledge resources hasn’t as significant role as emotional support in venture start-up-phase.