Post-acquisition performance and methods of integration in the video game industry : a case study
Väänänen, Esko (2018)
Pro gradu -tutkielma
Väänänen, Esko
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112849339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112849339
Tiivistelmä
The motivation for this thesis comes from a lifelong passion for the video game industry and the desire to combine it with my studies. I have always wanted to understand the video game industry better and even work to benefit it. My interest to in acquisitions in the video game industry rose from understanding that acquisitions are highly challenging to the parties involved, and that when they fail, they can lead to even the divestment of the acquired company. I felt that this was a highly value destroying phenomenon and at worst an issue that affected things were important to me negatively.
The aim of the thesis was to study the acquisitions being done in the video game industry and what combinations of firms are reasonable, or at least more efficient than others.This was done by stydying the most common motivations for acquisitions, different types of acquisitions and the ways by which combined firms can be integrated efficiently. The research method of choice was case study, and it was observed, that a companies whose operations and strategy are aligned, gained better results with the measures chosen. Tutkimuksen motivaatio on lähtöisin elämän halki kestäneestä peliharrastuksesta, sekä halusta yhdistää tämä kiinnostus ja intohimo opintoihin. Olen aina halunnut ymmärtää peliteollisuutta paremmin ja tämän kautta kehittää sitä omalla tavallani parempaan suuntaan. Kiinnostukseni tarkastella pelialalla tapahtuvia yritysostoja vuorostaan lähti siitä, että yritysostot ovat erittäin haastavia niiden osapuolina oleville yrityksille, ja epäonnistuessaan saattavat johtaa ostetun yrityksen purkamiseen. Koin tämän äärimmäisen merkittävänä arvoa tuhoavana asiana, joka voi pahimmillaan myös vaikuttaa hyvin negatiivisesti itselleni tärkeisiin asioihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, minkälaisia yritysostoja peliteollisuudessa tehdään ja minkälaiset kombinaatiot ovat järkeviä, tai ainakin järkevämpiä kuin toiset. Tämä toteutettiin tarkastelemalla yleisimpiä yritysostojen motiiveja, erilaisia yritysostoja ja tapoja, joilla yritykset voidaan saattaa osaksi toisiaan tehokkaasti. Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena ja havaittiin, että yritys, jonka toimialalla ja strategialla oli selkeämpi yhteys ostettavaan yritykseen, sai paremmat tulokset mittareilla.
The aim of the thesis was to study the acquisitions being done in the video game industry and what combinations of firms are reasonable, or at least more efficient than others.This was done by stydying the most common motivations for acquisitions, different types of acquisitions and the ways by which combined firms can be integrated efficiently. The research method of choice was case study, and it was observed, that a companies whose operations and strategy are aligned, gained better results with the measures chosen.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, minkälaisia yritysostoja peliteollisuudessa tehdään ja minkälaiset kombinaatiot ovat järkeviä, tai ainakin järkevämpiä kuin toiset. Tämä toteutettiin tarkastelemalla yleisimpiä yritysostojen motiiveja, erilaisia yritysostoja ja tapoja, joilla yritykset voidaan saattaa osaksi toisiaan tehokkaasti. Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena ja havaittiin, että yritys, jonka toimialalla ja strategialla oli selkeämpi yhteys ostettavaan yritykseen, sai paremmat tulokset mittareilla.