Junakaluston sorvauksen toiminnanohjauksen kehittäminen
Pakka, Juha-Matti (2018)
Diplomityö
Pakka, Juha-Matti
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120449723
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120449723
Tiivistelmä
Junaliikennöinti kuluttaa kiskopyöriä, mikä aiheuttaa kalustolle huoltosorvaustarpeen säännöllisin väliajoin. Huoltaminen tapahtuu sorvaamalla pyörät oikeaan profiiliin, jotta kaluston kulku olisi sujuvaa ja tasaista. Sorvin kapasiteetti ei ole erityisen hyvässä käytössä, vaan sorvilla ja kalustolla esiintyy erilaisia viivästyksiä ja odotuksia eikä aikataulullisten päällekkäisyyksien takia haluttua kalustoa pystytä sorvaamaan. Tämän vuoksi syntyi tarve sorvin toiminnanohjauksen parantamiselle.
Tämä diplomityö tehtiin VR-Yhtymälle, Ilmalan varikolle. Työn tarkoituksena oli kehittää sorvin toiminnanohjausta Ilmalan varikolla. Sen tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja, joita voidaan hyödyntää VR:n junakaluston pyörien sorvauksen toiminnanohjauksen parantamisessa.
Työn lopputuloksena saatiin kaksi toimenpide-ehdotusta, joilla sorvauksen toiminnanohjausta voidaan parantaa ja sorvausta tehostaa. Ensimmäinen ehdotus on malliviikkoratkaisu, joka perustuu sorvauskapasiteetin jakamiseen ja kalustolajikohtaisiin kiintiöihin kalustomäärien ennustettujen sorvaustarpeiden pohjalta. Ratkaisumalli on myös velvoittava siinä mielessä, että sitä oikein käyttäen ja ohjeellisia sorvausikkunoita noudattaen on loppuvuodesta sorvin kapasiteettia paremmin käytettävissä vikasorvauksille.
Toinen ehdotus on ottaa käyttöön sorvauksessa yövuoro, jolloin kalustoa voidaan ohjata sorvaukseen silloin, kun kalustoa ei ole sitoutunut liikenteeseen. Rail transport consumes wheels, which causes a need for servicing on the vehicle at regular intervals. Care is done by turning the wheels to the correct profile so that the running is steady and smooth. The capacity is not particularly good, and there are various delays and expectations in the lathes and trains and, due to the overlapping of schedule, the desired unit cannot be served. As a result, there was a need to improve the operation management.
This thesis was made for the VR Group, Ilmala's debot. The purpose of the thesis was to develop operation management of the turning process. The aim was to find new ways of improving the operations of turning train wheels.
As a result of the work, two suggestions were made to improve the turning process and to improve operations. The first proposal is a pre-planned model schedule solution based on the reversing capacity allocation and the fleet-specific quotas based on the forecasted latency needs of the trains. The solution model is also mandatory in the sense that using it properly and using the indexed turning windows is better available for breakage service at the end of the year.
Another proposal is to introduce a night shift in turning, whereby the train units can be diverted to turning when the those is not engaged in traffic.
Tämä diplomityö tehtiin VR-Yhtymälle, Ilmalan varikolle. Työn tarkoituksena oli kehittää sorvin toiminnanohjausta Ilmalan varikolla. Sen tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja, joita voidaan hyödyntää VR:n junakaluston pyörien sorvauksen toiminnanohjauksen parantamisessa.
Työn lopputuloksena saatiin kaksi toimenpide-ehdotusta, joilla sorvauksen toiminnanohjausta voidaan parantaa ja sorvausta tehostaa. Ensimmäinen ehdotus on malliviikkoratkaisu, joka perustuu sorvauskapasiteetin jakamiseen ja kalustolajikohtaisiin kiintiöihin kalustomäärien ennustettujen sorvaustarpeiden pohjalta. Ratkaisumalli on myös velvoittava siinä mielessä, että sitä oikein käyttäen ja ohjeellisia sorvausikkunoita noudattaen on loppuvuodesta sorvin kapasiteettia paremmin käytettävissä vikasorvauksille.
Toinen ehdotus on ottaa käyttöön sorvauksessa yövuoro, jolloin kalustoa voidaan ohjata sorvaukseen silloin, kun kalustoa ei ole sitoutunut liikenteeseen.
This thesis was made for the VR Group, Ilmala's debot. The purpose of the thesis was to develop operation management of the turning process. The aim was to find new ways of improving the operations of turning train wheels.
As a result of the work, two suggestions were made to improve the turning process and to improve operations. The first proposal is a pre-planned model schedule solution based on the reversing capacity allocation and the fleet-specific quotas based on the forecasted latency needs of the trains. The solution model is also mandatory in the sense that using it properly and using the indexed turning windows is better available for breakage service at the end of the year.
Another proposal is to introduce a night shift in turning, whereby the train units can be diverted to turning when the those is not engaged in traffic.