Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vaippalevyjen kuljettamiseen käytettävän tuen suunnittelu muunneltavaksi ja uudelleenkäytettäväksi

Parviainen, Janne (2018)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Parviainen_Janne.pdf (2.074Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Parviainen, Janne
2018

School of Energy Systems, Konetekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120749956

Tiivistelmä

Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on suunnitella Viafin Terästorni Oy:n käyttöön teräksisten vaippalevyjen kuljetuslaatikko tai vastaava rakenne. Tämän työn tavoitteena on suunnitella rakenne, joka voidaan palauttaa yrityksen haltuun ja käyttää uudelleen, sekä rakenne jonka koko olisi säädettävissä kuljetettavan levykoon mukaan. Rakenne on tarkoitus valmistaa suurlujuusteräksestä ja se voidaan valmistaa joko teräslevyistä tai palkeista.

Suunnittelutyö aloitettiin hahmottelemalla niin palkki kuin levyrakenteita. Erilaiset suunnitelmat esiteltiin yrityksen edustajille, jotka valitsivat parhaat suunnitelmat jatkokehitystä varten. Alustavasti valittiin yksi palkkiratkaisu ja yksi levyistä valmistettava ratkaisu. Molemmista vaihtoehdoista tehtiin tarkat 3D-mallit joiden avulla niiden muoto alkoi selventyä. Säädettävyys toteutettiin erilaisin teleskooppiratkaisuin sekä vaihtamalla eri pituisia palkkeja tai levyjä tilanteen mukaan. Toiveena oli, että takaisinkuljetusta varten rakenteet voitaisiin purkaa ja taittaa mahdollisimman pieneen tilaan, jotta kuljettaminen takaisin olisi järkevää. Tarkempi suunnitelma levy ja palkkiratkaisusta esiteltiin jälleen yrityksen edustajille ja palkkiratkaisu valittiin lopullista tarkkaa mitoitusta varten.

Rakenteen mitoitus aloitettiin selvittämällä analyyttista laskentaa hyödyntäen vaadittavat palkkikoot. Palkkikokojen valinnassa oli tärkeää säilyttää mahdollisuus teleskooppirakenteisiin. Palkkikokojen valinnan jälkeen tarkat yksityiskohdat, kuten hitsit ja nostokorvakkeet mitoitettiin ja lisättiin 3D-malliin. Tämän jälkeen rakenteen kestävyys varmistettiin FEM-analyysiä apuna käyttäen.

Työssä onnistuttiin kehittämään uudenlainen ratkaisu yrityksen käyttöön.
 
The purpose of this bachelor’s thesis was to design a transportation crate for steel plates to be used by the company Viafin Terästorni Oy. The company now uses a dispensable transportation box and the aim of this thesis was to design a structure which was both reusable and the size could be modified based on the size of the plates being transported. Structure is to be made of high-strength structural steel and it can be manufactured of either steel plates or steel beams.

Design work began by drawing sketches of both plate and beam solutions. The different designs were then presented to representatives of the company who chose the best solutions for further development. Initially two designs were chosen; a structure made of steel plates and structure made of steel beams. 3D-models were compiled of both of these structures. The ability to modify the size of the structure was accomplished by using telescopic structures with beams that were able to slide within one another and by changing to longer beams or plates accordingly. For reusability it was important to make sure that the size of the structure could be made small enough that transporting it back to the factory was sensible. In order to do that the structures could be taken apart or folded into as small as possible. After both of the structures were modelled they were again shown to the company’s representatives who made the choice for the final design.

Analytical calculation was used initially to find the correct sized beams to withstand the applied forces. It was important when choosing beams that the telescoping ability remained. After calculating the beam sizes, smaller details were also designed, such as the lifting brackets and welds. The finished model was then modelled accurately into a 3D-model and then finally checked using FEM-analysis.

In this thesis a completely new design and structure were developed for the company’s use.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [5126]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste