Johdon raportoinnin rooli perheyrityksen liiketoimintaryhmän hallinnossa : tapaustutkimus
Haavilainen, Jussi (2018)
Pro gradu -tutkielma
Haavilainen, Jussi
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120749978
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120749978
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää johdon raportoinnin roolia perheomisteisen listautumattoman konsernin liiketoimintaryhmän hallinnossa. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin teemahaastattelujen avulla. Tulokset noudattelivat pääosin aiemmissa tutkimuksissa havaittuja piirteitä, joiden mukaan perheyrityksissä johdon raportointi on suppeampaa ja harvemmin toteutettua muihiin yrityksiin verrattuna. Johdon raportointi kohdeyrityksessä on kehittynyt systemaatisempaan suuntaan. Tärkeimpinä ajureina kehitykselle ovat toimineet kilpailuympäristön muutokset ja kilpailutilanteen kiristyminen. Yleensä tarve kehittyneemmälle raportoinnille koetaan perheyrityksissä vähäisemmäksi, koska omistajaperheen tietämys yrityksestä sekä nopeus ja ketteryys päätöksenteossa koetaan kilpailuetua luoviksi piirteiksi. Perheyrityksen kasvaessa riittävän suureksi syntyy kuitenkin tarve tarkemmalle ja systemaattisemmalle raportoinnille. Liiketoiminnan kasvun lisäksi johdon raportoinnilla voidaan katsoa olevan merkittävä rooli perheyrityksissä tilanteissa, joissa valtaa ollaan siirtämässä seuraavalle sukupolvelle tai ulkopuolisille johtajille. The aim of this study was to examine the role of management accounting in the management of a privately owned family business group’s business division. The research used qualitative methods with interviews as a primary source of research data. According to previous studies, management accounting and reporting in family businesses is less systematic and has a smaller role compared to non-family businesses, and the results of this study had similar findings. Management reporting in the case firm has developed to more systematic reporting, with recent changes in the competitive environment and heightened competition on the market acting as the most important drivers for change. Generally in family businesses the need for more developed reporting is not very high, as the owning family’s deep knowledge about the business, along with the capability for swift and agile decision making is perceived as a competitive advantage. However, as the family business grows large enough, the need for more precise and systematic reporting arises. The role of management accounting has a significant role in family businesses also in situations, where the business is handed over to the next generation, or when more power is transferred to hired directors.