Visuaalisen realismin evoluutio videopeleissä
Hautapaakkanen, Juuso (2018)
Kandidaatintyö
Hautapaakkanen, Juuso
2018
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050178
Tiivistelmä
Videopeligrafiikka on vuosien mittaan tasaisesti muuttunut realistisemmaksi. Tässä kandidaatintyössä tutkitaan tätä kehitystä ja sen mahdollistaneita tekijöitä. Työssä selvitetään millaisia tarpeita visuaalisen realismin toteutus asettaa pelinkehitykselle, millaisiin haasteisiin tällaisten pelien kehittäjät saattavat nyt ja tulevaisuudessa törmätä ja miltä lähitulevaisuuden videopelit saattavat näyttää. Työssä selvisi, ettei visuaalisesti realististen pelien kehitys juurikaan eroa muunlaisista peleistä, mutta renderointi- ja transistorien valmistustekniikoiden rajat saattavat pidemmällä aikavälillä hidastaa videopeligrafiikoiden kehittymistä. Video game graphics have steadily gotten more realistic along the years. In this thesis this progress and the factors that have enabled it will be explored. The requirements for developing a realistic game, the challenges that might be faced during this development and the possible outlook for video games of the near future are examined. It was discovered that the development of realistic games does not differ that much from the development of games of some other style. However, the limits of different rendering techniques and transistor production technologies can slow down the progression of video game graphics in the long run.