Patent strategies of small and medium sized (SME) health technology firms
Räisänen, Peppiina (2018)
Kandidaatintutkielma
Räisänen, Peppiina
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050185
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121050185
Tiivistelmä
The aim of this research is to take a look into how SMEs (small and medium sized enterprises) can use patents especially in the health technology industry. Furthermore, the aim is to provide insight and information for management of these firms. The research method for collecting and analyzing data is qualitative. Scientific publications were used to gather theory about the topic and material for content analysis was gathered in the form of theme interviews. The main research question was “How can small and medium sized firms take advantage of patents?”. Overall, it was found that even though high costs and risks are involved, SMEs do seem to benefit from patents if they are able to use them in a smart way. As a result of this study, it can be said that there are multiple ways to use them: using patent protection for entering new markets, searching for external funding, buying time to enter markets and collaborating with other firms. The second research question was “What kinds of patent strategies do health technology firms have?”. Findings of this research show that using the market power patents offer to take over new markets, licensing-in for acquiring technologies and knowledge, licensing-out for creating cashflow and using patents to get funding are viable patent strategies for SMEs in healthtech. A finding of a previous study, implying that attracting external financing is significantly more important for SMEs than it is for large firms is backed up by the findings of this research; it does seem like resources are a key issue in patent strategy for SMEs. Overall, the results of this research show that managers of SMEs should consider available resources and act based on that without forgetting to be aware of other firms’ patents as well. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää, miten terveysteknologia-alan pk-yritykset pystyvät hyödyntää patentteja, minkä lisäksi tavoitteena on tuottaa hyödyllistä tietoa näiden yritysten johdolle. Tutkimusmetodi datan keräämiselle ja analysoinnille on kvalitatiivinen. Tieteellisiä julkaisuja käytettiin teorian rakentamiseksi aiheeseen liittyen ja aineistoa sisällönanalyysiä varten kerättiin teemahaastattelujen muodossa. Tutkimuksen pääkysymys on ”Miten pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää patentteja?”. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka patentointiin liittyvät kustannukset ovat korkeita ja siihen liittyy riskejä, pk-yritykset voivat silti hyötyä patenteista, jos ne osaavat käyttää niitä viisaasti. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tapoja käyttää patentteja on monia. Patenttien tarjoaman suojan käyttäminen ja sitä kautta uusille markkinoille laajentuminen, ulkoisen rahoituksen etsiminen, lisäajan hankkiminen markkinoille menoon ja yhteistyökuviot muiden yritysten kanssa ovat pk-yrityksille toimivia strategioita. Toinen tutkimuskysymys on ”Millaisia patenttistrategioita terveysteknologiayrityksillä on?”. Patenttien antaman markkinavoiman hyödyntäminen uusien markkinoiden valtaamisessa, lisensointi uuden teknologian ja tiedon saamiseksi yrityksen ulkopuolelta tai rahavirran luomiseksi sekä patenttien hyödyntäminen rahoituksen saamiseksi vaikuttaisivat olevan pk-yrityksille toimivia strategioita terveysteknologia-alalla. Aiemmassa tutkimuksessa ulkoisen rahoituksen on todettu olevan pk-yrityksille huomattavasti tärkeämpää kuin suurille yrityksille ja tämä tutkimus tukee tuota löytöä; resurssit ovat avainasemassa pk-yritysten patenttistrategioissa. Patenttistrategiassa pk-yrityksen tulisikin ottaa huomioon resurssit ja toimia sen mukaan. Tärkeäksi asiaksi tutkimuksessa nousi myös tietoisuus muiden yritysten patenteista ja muiden patentoinnin riittävän aktiivinen seuraaminen patenttiloukkausten ja oikeudenkäynnin välttämiseksi.