Improving supply chain quality management
Kovalainen, Pauliina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kovalainen, Pauliina
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121150498
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121150498
Tiivistelmä
This study discusses supply chain quality management and the tools used to improve it with an objective to find out what supply chain quality management means to companies and how it can be improved by using different tools. The theoretical part looks at quality management, supply chain management and the combination of these which is called supply chain quality management. It also introduces the four different kinds of tools that can be used to improve supply chain quality management. These tools are standards, continuous improvement, leadership and management and Internet of things. The research process was done by conducting three semi-structured interviews, which were based on themes found in the theoretical part. All the interviews were done in a multinational manufacturing company.
The research found that customer satisfaction is an important part of why businesses want to concentrate and improve quality. Supply chain is a network of different processes, which includes different steps and where the product is produced. Out of the studied tools they all were found to be useful in some way depending on the situation. By using a combination of these tool a company is able to improve its supply chain quality management. Tämä tutkimus käsittelee toimitusketjun laadun johtamista ja työkaluja, joita voidaan käyttää sen parantamiseen. Tavoitteena on selvittää mitä toimitusketjun laadun johtaminen merkitsee yrityksille ja kuinka sitä voidaan parantaa erilaisten työkalujen avulla. Teorettinen osuus tutkii laatujohtamista, toimitusketjujen johtamista ja näiden yhdistelmää, jota kutsutaan toimitusketjun laadun johtamiseksi (Supply chain quality management).Teoreettinen osuus katsoo myös millaisia työkaluja voidaan käyttää toimitusketjun laadun parantamiseen. Neljää näistä työkaluista tarkastellaan tarkemmin tässä työssä. Nämä neljä ovat laatustandardit, jatkuva parantaminen, johtaminen ja esineiden internet. Empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kolmea työntekijää isossa kansainvälisessä tuotantoyrityksessä.
Tutkimuksessa havaittiin että asiakastyytyväisyys on iso osa syytä jonka vuoksi yritykset panostavat ja parantavat laatua. Toimitusketju on verkosto, joka koostuu erilaisista prosesseista, joissa tuote valmistetaan erilaisin askelin. Tutkituista työkaluista kaikkien havaittiin olevan hyödyllisiä laadun parantamisessa tilanteesta riipuen. Käyttämällä näiden työkalujen yhdistelmää yritysten on mahdollista parantaa toimituketjujen laadun johtamista.
The research found that customer satisfaction is an important part of why businesses want to concentrate and improve quality. Supply chain is a network of different processes, which includes different steps and where the product is produced. Out of the studied tools they all were found to be useful in some way depending on the situation. By using a combination of these tool a company is able to improve its supply chain quality management.
Tutkimuksessa havaittiin että asiakastyytyväisyys on iso osa syytä jonka vuoksi yritykset panostavat ja parantavat laatua. Toimitusketju on verkosto, joka koostuu erilaisista prosesseista, joissa tuote valmistetaan erilaisin askelin. Tutkituista työkaluista kaikkien havaittiin olevan hyödyllisiä laadun parantamisessa tilanteesta riipuen. Käyttämällä näiden työkalujen yhdistelmää yritysten on mahdollista parantaa toimituketjujen laadun johtamista.