Konsernirakenteen muodostaminen pk-yritysten toimintoja analysoimalla
Keskiväli, Marianna (2018)
Diplomityö
Keskiväli, Marianna
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018123151759
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018123151759
Tiivistelmä
Työssä kohdekonsernina on neljän pk-yrityksen muodostama monialayritysyhtymä. Kohdekonsernin yritykset ovat toimineet pitkään itsenäisesti ja niiden toimintoja tai vuorovaikutussuhteita ei ole kartoitettu tai analysoitu yhtenäisellä tavalla. Työn tavoitteena on muodostaa kohdekonsernille toimiva rakenne, jossa yritysten väliset suhteet on määritelty toimintokohtaisesti. Konsernirakenteen muodostamisella pyritään löytämään paras tapa yritysten toimintojen organisoimiseen sekä konsernin että yksittäisten yritysten näkökulmasta. Työn teoriaosuus on tehty kirjallisuuskatsauksena aiheeseen liittyvien artikkeleiden ja kirjallisuuden pohjalta. Empiriaosuudessa on piirteitä konstruktiivisesta sekä tapaus- ja toimintatutkimuksesta, jossa on hyödynnetty haastatteluita, havainnointia sekä kohdekonsernin yritysten sisäistä materiaalia.
Työn keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää kohdekonsernille luotua organisaatiorakennetta, jonka muodostamiseksi määriteltiin toimintokohtaisesti yritysten väliset vuorovaikutussuhteet ja analysoitiin operatiiviset sekä markkina- ja myyntisynergiat. Konsernirakenteen muodostamisessa on tärkeää poistaa organisatoriset esteet yhteistyön väliltä, selventää eri osapuolille aiheutuvia etuja ja kustannuksia, luoda yhteinen näkemys toimintojen organisoimisesta ja säilyttää toimivat kokonaisuudet ennallaan. Kohdekonsernille muodostettu rakenne auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa ja toimii pohjana konsernistrategian muodostamiselle, mitä voidaan pitää merkittävänä konsernin lisäarvon ja kilpailuedun säilyttämisen kannalta. The thesis is focusing on a diversified company consisting of four SMEs. These four SMEs have been operating independently a long time. Hence their functions or interaction between SMEs have not been analysed uniformly. The aim of the thesis is to create a workable structure to the diversified company where the relations of SMEs have been defined according to functions. The formation of the structure aims to find the best way to organize functions both from the perspective of the diversified company and the SMEs. The theoretical part contains literature review based on articles and literature related to the topic. The empirical part consists aspects of the case study, action and constructive research, respectively and is based on interviews, observations and internal documents of the companies.
The main outcome of this thesis is the organizational structure created for the diversified company, that defined the interaction between SMEs and was based on analysed operational, market and sales synergies. It is important to remove the organizational barriers between co-operation, clarify the benefits and costs of the various parties, create a common vision for organizing the functions and maintain well operating functions intact. The structure created for the diversified company helps to create the overall picture and serves as a basis for forming a corporate-level strategy that can be considered significant in terms of maintaining the corporate’s added value and maintaining its competitive advantage.
Työn keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää kohdekonsernille luotua organisaatiorakennetta, jonka muodostamiseksi määriteltiin toimintokohtaisesti yritysten väliset vuorovaikutussuhteet ja analysoitiin operatiiviset sekä markkina- ja myyntisynergiat. Konsernirakenteen muodostamisessa on tärkeää poistaa organisatoriset esteet yhteistyön väliltä, selventää eri osapuolille aiheutuvia etuja ja kustannuksia, luoda yhteinen näkemys toimintojen organisoimisesta ja säilyttää toimivat kokonaisuudet ennallaan. Kohdekonsernille muodostettu rakenne auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa ja toimii pohjana konsernistrategian muodostamiselle, mitä voidaan pitää merkittävänä konsernin lisäarvon ja kilpailuedun säilyttämisen kannalta.
The main outcome of this thesis is the organizational structure created for the diversified company, that defined the interaction between SMEs and was based on analysed operational, market and sales synergies. It is important to remove the organizational barriers between co-operation, clarify the benefits and costs of the various parties, create a common vision for organizing the functions and maintain well operating functions intact. The structure created for the diversified company helps to create the overall picture and serves as a basis for forming a corporate-level strategy that can be considered significant in terms of maintaining the corporate’s added value and maintaining its competitive advantage.