Kunnossapitojärjestelmän käyttöönotto energiakonsernissa
Natunen, Aarni (2018)
Diplomityö
Natunen, Aarni
2018
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018123151761
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018123151761
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli kuvata selainpohjaisen kunnossapitojärjestelmän käyttöönottoprojekti energiakonsernissa sekä arvioida projektissa käytettyjä menetelmiä. Työn teoriaosuudessa tutustutaan eri lähteisiin perustuen teollisuuden kunnossapitoon ja sen tietojärjestelmiin sekä erityisesti kaukolämpöjärjestelmän kunnossapitoon. Käytännön osuudessa kuvataan sähköisen kunnossapitojärjestelmän hankinta- ja käyttöönottoprojektin vaiheet sekä projektissa käytetyt menetelmät Suur-Savon Sähkö -energiakonsernissa. Työn lopussa arvioidaan projektissa käytettyjä menetelmiä ja esitetään kehitysehdotuksia vastaaviin projekteihin.
Suur-Savon Sähkö -energiakonsernissa tunnistettiin tarve hankkia sähköinen selainpohjainen kunnossapitojärjestelmä tuotanto-omaisuuden hallintaa varten. Konsernin tuotantolaitosten käyttö- ja kunnossapito on ulkoistettu palvelutarjoajalle, eikä konsernilla ole aikaisemmin ollut käytössä sähköistä kunnossapitojärjestelmää. Järjestelmä otettiin käyttöön yli viidessäkymmenessä tuotantoyksikössä yli kymmeneltä eri paikkakunnalta.
Tuotantolaitokset ovat pääasiassa maantieteellisesti hajallaan olevia pienitehoisia kaukolämpöä tuottavia hake- ja kevytöljykattiloita.
Käyttöönottoprojektiin resursoitiin yksi täysipäiväinen projektityöntekijä. Käyttöönottovaihe toteutettiin kahdeksassa kuukaudessa. Käyttöönoton päävaiheisiin sisältyivät laite- ja varaosarekisterin luominen, kunnossapito-ohjelmien yhtenäistäminen sekä käyttäjäkoulutukset. Käyttöönottoprojekti onnistui tavoitteiden ja aikataulun puolesta. Onnistumisen mahdollistivat hyvin toteutettu järjestelmähankinta, koko organisaation osallistuminen projektiin sekä muutosjohtamisen onnistuminen. Merkittävimmät haasteet liittyivät käyttäjien motivoimiseen, vaihtelevaan tuotantolaitosten ja kunnossapitorutiinien dokumentaation tasoon sekä muuttuneen kunnossapitoprosessin omaksumiseen. The aim of this master’s thesis was to describe implementation of browser-based computerized maintenance management system (CMMS) in energy corporation and to estimate the effectiveness of used methods in the implementation-project. Thesis covers practices of industrial maintenance and its management and information systems. The steps and methods used in the implementation are represented and valued in the case-study part. The project took place in Suur-Savon Sähkö -energy corporation in Eastern Finland.
The need for computerized maintenance management system to execute physical asset management was identified in the case company. The company has outsourced operation and maintenance of its heat- ja and powerplants. The company didn’t have CMMS- software before this project. The implementation-project included adding over fifty boilers from over ten different localities. The boilers are mainly small in power and they utilize bio- or light oil to produce district heating.
The implementation-project was resourced so, that there was one project worker, who concentrated fully on the project. The implementation-project were accomplished in eight months. The main steps in the implementation were to create register of assets and
spareparts, gather and standardize critical maintenance routines for assets and to train software users. The project was successful considering its aims and schedule. The elements, which made the successful implementation possible were well chosen and bought CMMS-software, engaged organization and successful management of change. The most significant challenges were associated with motivating software users, lack of documentation and getting used to changed maintenance process.
Suur-Savon Sähkö -energiakonsernissa tunnistettiin tarve hankkia sähköinen selainpohjainen kunnossapitojärjestelmä tuotanto-omaisuuden hallintaa varten. Konsernin tuotantolaitosten käyttö- ja kunnossapito on ulkoistettu palvelutarjoajalle, eikä konsernilla ole aikaisemmin ollut käytössä sähköistä kunnossapitojärjestelmää. Järjestelmä otettiin käyttöön yli viidessäkymmenessä tuotantoyksikössä yli kymmeneltä eri paikkakunnalta.
Tuotantolaitokset ovat pääasiassa maantieteellisesti hajallaan olevia pienitehoisia kaukolämpöä tuottavia hake- ja kevytöljykattiloita.
Käyttöönottoprojektiin resursoitiin yksi täysipäiväinen projektityöntekijä. Käyttöönottovaihe toteutettiin kahdeksassa kuukaudessa. Käyttöönoton päävaiheisiin sisältyivät laite- ja varaosarekisterin luominen, kunnossapito-ohjelmien yhtenäistäminen sekä käyttäjäkoulutukset. Käyttöönottoprojekti onnistui tavoitteiden ja aikataulun puolesta. Onnistumisen mahdollistivat hyvin toteutettu järjestelmähankinta, koko organisaation osallistuminen projektiin sekä muutosjohtamisen onnistuminen. Merkittävimmät haasteet liittyivät käyttäjien motivoimiseen, vaihtelevaan tuotantolaitosten ja kunnossapitorutiinien dokumentaation tasoon sekä muuttuneen kunnossapitoprosessin omaksumiseen.
The need for computerized maintenance management system to execute physical asset management was identified in the case company. The company has outsourced operation and maintenance of its heat- ja and powerplants. The company didn’t have CMMS- software before this project. The implementation-project included adding over fifty boilers from over ten different localities. The boilers are mainly small in power and they utilize bio- or light oil to produce district heating.
The implementation-project was resourced so, that there was one project worker, who concentrated fully on the project. The implementation-project were accomplished in eight months. The main steps in the implementation were to create register of assets and
spareparts, gather and standardize critical maintenance routines for assets and to train software users. The project was successful considering its aims and schedule. The elements, which made the successful implementation possible were well chosen and bought CMMS-software, engaged organization and successful management of change. The most significant challenges were associated with motivating software users, lack of documentation and getting used to changed maintenance process.