Ohjelmistotuotannon verkostojen kehitys modernissa medialiiketoiminnassa
Niemeläinen, Johannes (2019)
Diplomityö
Niemeläinen, Johannes
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901101909
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901101909
Tiivistelmä
Medialiiketoiminnan murros on tarkoittanut 2010-luvulla kahta trendiä: printtituotteiden kannattavuuden heikkenemistä ja kansainvälistä kilpailua digitaalisessa mainonnassa. Liiketoimintamallien murtuminen on saanut perinteiset mediayhtiöt kehittämään digitaalista sisältöliiketoimintaa, jossa kuluttajille myydään sisältötuotteita digitaalisissa kanavissa.
Samalla ohjelmistotuotannon merkitys osana medialiiketoimintaa on kasvanut merkittävästi. Aiempien liiketoimintamallien aikana ohjelmistoinvestoinnit ovat olleet pitkän aikavälin investointeja, mutta uudessa maailmassa ohjelmistojen kehitys on jatkuvaa. Harvalla suomalaisella mediayhtiöllä on itsellään riittävästi osaamista ja resursseja siihen ohjelmistotuotantoon, jota pärjääminen uudessa liiketoimintaympäristössä vaatii. Sen vuoksi verkostomaiset toimintamallit ja verkostojen johtaminen on keskeinen osa mediayhtiöiden ohjelmistotuotannon onnistumista ja siten koko liiketoiminnan onnistumista.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tapaustutkimuksen kautta alueellisen suomalaisen mediayhtiön ohjelmistotuotannon verkostojen kehitystä vuosina 2016–2019 ja siitä, mitä se kertoo median murroksesta, ohjelmistotuotannon ulkoistamisesta ja verkostomaisesta liiketoiminnasta. Tutkimus on tehty yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa, ja tämän perusteella kohdeyritykselle on tehty erillinen raportti.
Tutkimuksessa hyödynnetään mixed methods -lähestymistapaa: kaksiportaisessa analyysissa ensin piirretään verkostot hyödyntäen kvantitaativista operationalisointia ja sen jälkeen analysoidaan verkostojen merkitystä sisällönanalyysia hyödyntäen. Teoriapohjan tarjoavat eri verkostoteoriat sekä ohjelmistotuotannon ulkoistamista käsittelevä kirjallisuus.
Samalla ohjelmistotuotannon merkitys osana medialiiketoimintaa on kasvanut merkittävästi. Aiempien liiketoimintamallien aikana ohjelmistoinvestoinnit ovat olleet pitkän aikavälin investointeja, mutta uudessa maailmassa ohjelmistojen kehitys on jatkuvaa. Harvalla suomalaisella mediayhtiöllä on itsellään riittävästi osaamista ja resursseja siihen ohjelmistotuotantoon, jota pärjääminen uudessa liiketoimintaympäristössä vaatii. Sen vuoksi verkostomaiset toimintamallit ja verkostojen johtaminen on keskeinen osa mediayhtiöiden ohjelmistotuotannon onnistumista ja siten koko liiketoiminnan onnistumista.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tapaustutkimuksen kautta alueellisen suomalaisen mediayhtiön ohjelmistotuotannon verkostojen kehitystä vuosina 2016–2019 ja siitä, mitä se kertoo median murroksesta, ohjelmistotuotannon ulkoistamisesta ja verkostomaisesta liiketoiminnasta. Tutkimus on tehty yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa, ja tämän perusteella kohdeyritykselle on tehty erillinen raportti.
Tutkimuksessa hyödynnetään mixed methods -lähestymistapaa: kaksiportaisessa analyysissa ensin piirretään verkostot hyödyntäen kvantitaativista operationalisointia ja sen jälkeen analysoidaan verkostojen merkitystä sisällönanalyysia hyödyntäen. Teoriapohjan tarjoavat eri verkostoteoriat sekä ohjelmistotuotannon ulkoistamista käsittelevä kirjallisuus.