Logistics network study for spare parts distribution in APA area
Pellikka, Pekka (2018)
Diplomityö
Pellikka, Pekka
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901142113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901142113
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to investigate KONE GSS’ spare parts distribution and related structural elements i.e. distribution network, warehouses and transportations. The case company has encountered challenges in its APA area distribution in terms of responsiveness, efficiency and profitability, which are now pursued to be tackled by this study. In this respect, various distribution systems and their structural solutions can serve customers differently. Nevertheless, the costs usually form various trade-offs with the capital and service factors between which, in equilibrium, companies must create a suitable distribution implementation for themselves. The aim of the thesis was to model and explore the case company’s current state of distribution, and on this basis try to find out what could be the best way to distribute spare parts in this target area for the future.
In the study, the current state of distribution was initially analyzed and, based on this, various conclusions were made, on the grounds of which in conjunction with the frameworks provided by the theory alternative distribution network solutions were outlined. These design alternatives were then modeled with an Excel-based modeling tool built for the study, which combined optimization with traditional scenario calculation. Subsequently, the outcomes of the alternatives were compared and analyzed from the viewpoints of both service ability and financial and operational performance, while also performing sensitivity analyzing. In addition, the suitability of the alternatives was evaluated from other perspectives such as strategic fit, ease of implementation as well as functionality of the distribution system and risks involved.
As a result of the study, a two-step distribution network development roadmap was introduced, whereby for a start the existing centralized network structure along with its distribution operations would be cleansed and optimized. After this, as the demand of the region reaches its expected growth and when the operations of the frontlines begin to stabilize in the future, it is advised to move to a more straightforward hybrid network structure, which in the long run could increase the operational performance and profitability of spare parts distribution to a whole new level. In comparison to the current state, this recommendation is able to achieve significantly better service ability at lower operational costs and higher capital efficiency, which in many ways will contribute to the underlying maintenance service, while also increasing the value experienced by the end customers. Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia KONE GSS:n varaosajakelua ja tähän liittyviä rakenteellisia tekijöitä eli jakeluverkostoa, varastoja sekä kuljetuksia. Kohdeyrityksessä on kohdattu APA-alueen jakelussa haasteita palvelevuuden, tehokkuuden ja kannattavuuden suhteen, joihin työllä pyritään nyt puuttumaan. Tähän liittyen erilaisilla jakelujärjestelmillä ja näiden rakenneratkaisuilla voidaan palvelle asiakkaita eri tavoin. Näiden osalta kustannukset muodostavat kuitenkin pääoma- ja palvelutekijöiden kanssa tavallisesti erilaisia vastakkainasetteluja, joiden välillä tasapainotellen yritysten on luotava itselleen sopiva jakelutoteutus. Työn tavoitteena olikin mallintaa ja tutkia case yrityksen jakelun nykytilaa, ja tämän pohjalta pyrkiä selvittämään mikä voisi olla paras tapa jaella varaosia kohdealueella tulevaisuudessa.
Työssä analysoitiin ensiksi jakelun nykytila ja tehtiin tämän pohjalta johtopäätöksiä, joiden perusteella yhdistettynä teorian tarjoamiin viitekehyksiin hahmoteltiin erilaisia vaihtoehtoisia jakelurakenneratkaisuja. Nämä rakennevaihtoehdot sitten mallinnettiin työtä varten luodulla Excel-pohjaisella mallinnustyökalulla, joka yhdisti optimoinnin perinteiseen skenaariolaskentaan. Tämän jälkeen vaihtoehtojen tulosantia vertailtiin ja analysoitiin niin palvelukyvyn kuin taloudellisen ja toiminnallisen suorituskyvyn näkökulmista, suorittaen samalla herkkyysanalysointia. Lisäksi vaihtoehtojen sopivuutta arvioitiin myös muista näkökulmista, kuten strateginen vastaavuus, implementoinnin helppous sekä jakelujärjestelmän toiminta ja tähän liittyvät riskit.
Työn lopputulemana päädyttiin kaksivaiheiseen jakeluverkoston kehityssuunnitelmaan, missä aluksi nykyinen keskitetty verkostoratkaisu jakelutoimintoineen siivottaisiin ja optimoitaisiin. Tämän jälkeen, kunhan alueen kysyntä saavuttaa vastaisuudessa odotetun kasvunsa ja kun maayhtiöiden toiminta alkaa vakiintumaan, siirryttäisiin suoraviivaisempaan hybridirakennevaihtoehtoon, jolla on pidemmällä tähtäimellä mahdollista nostaa varaosajakelun toiminnallinen suorituskyky ja kannattavuus uudelle tasolle. Mitä vertailuun tulee, nykytilaan nähden ehdotuksella pystytään saavuttamaan huomattavasti parempi palvelukyky alhaisemmin operatiivisin kustannuksin ja korkeammalla pääomatehokkuudella, joka monin tavoin edesauttaa jakelun taustalla olevaa huoltotoimintaa, kasvattaen samalla loppuasiakkaiden kokemaa arvoa.
In the study, the current state of distribution was initially analyzed and, based on this, various conclusions were made, on the grounds of which in conjunction with the frameworks provided by the theory alternative distribution network solutions were outlined. These design alternatives were then modeled with an Excel-based modeling tool built for the study, which combined optimization with traditional scenario calculation. Subsequently, the outcomes of the alternatives were compared and analyzed from the viewpoints of both service ability and financial and operational performance, while also performing sensitivity analyzing. In addition, the suitability of the alternatives was evaluated from other perspectives such as strategic fit, ease of implementation as well as functionality of the distribution system and risks involved.
As a result of the study, a two-step distribution network development roadmap was introduced, whereby for a start the existing centralized network structure along with its distribution operations would be cleansed and optimized. After this, as the demand of the region reaches its expected growth and when the operations of the frontlines begin to stabilize in the future, it is advised to move to a more straightforward hybrid network structure, which in the long run could increase the operational performance and profitability of spare parts distribution to a whole new level. In comparison to the current state, this recommendation is able to achieve significantly better service ability at lower operational costs and higher capital efficiency, which in many ways will contribute to the underlying maintenance service, while also increasing the value experienced by the end customers.
Työssä analysoitiin ensiksi jakelun nykytila ja tehtiin tämän pohjalta johtopäätöksiä, joiden perusteella yhdistettynä teorian tarjoamiin viitekehyksiin hahmoteltiin erilaisia vaihtoehtoisia jakelurakenneratkaisuja. Nämä rakennevaihtoehdot sitten mallinnettiin työtä varten luodulla Excel-pohjaisella mallinnustyökalulla, joka yhdisti optimoinnin perinteiseen skenaariolaskentaan. Tämän jälkeen vaihtoehtojen tulosantia vertailtiin ja analysoitiin niin palvelukyvyn kuin taloudellisen ja toiminnallisen suorituskyvyn näkökulmista, suorittaen samalla herkkyysanalysointia. Lisäksi vaihtoehtojen sopivuutta arvioitiin myös muista näkökulmista, kuten strateginen vastaavuus, implementoinnin helppous sekä jakelujärjestelmän toiminta ja tähän liittyvät riskit.
Työn lopputulemana päädyttiin kaksivaiheiseen jakeluverkoston kehityssuunnitelmaan, missä aluksi nykyinen keskitetty verkostoratkaisu jakelutoimintoineen siivottaisiin ja optimoitaisiin. Tämän jälkeen, kunhan alueen kysyntä saavuttaa vastaisuudessa odotetun kasvunsa ja kun maayhtiöiden toiminta alkaa vakiintumaan, siirryttäisiin suoraviivaisempaan hybridirakennevaihtoehtoon, jolla on pidemmällä tähtäimellä mahdollista nostaa varaosajakelun toiminnallinen suorituskyky ja kannattavuus uudelle tasolle. Mitä vertailuun tulee, nykytilaan nähden ehdotuksella pystytään saavuttamaan huomattavasti parempi palvelukyky alhaisemmin operatiivisin kustannuksin ja korkeammalla pääomatehokkuudella, joka monin tavoin edesauttaa jakelun taustalla olevaa huoltotoimintaa, kasvattaen samalla loppuasiakkaiden kokemaa arvoa.