Tavarakuljetusten liiketoimintakonseptin kehittäminen kuljetusalan muuttuvassa sääntelyssä
Helve, Tero (2019)
Diplomityö
Helve, Tero
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901142114
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901142114
Tiivistelmä
Suomalainen kuljetusala on ollut vahvasti säänneltyä liiketoimintaa, mutta sääntelyä on asteittain purettu. Viimeisin lakimuutos kesällä 2018 mullisti paitsi paljon julkisuutta saaneen taksialan, toi uudistuksia myös tavarankuljetuksiin pakettiautoilla. Samanaikainen teknologinen kehitys, digitalisaatio ja robotisaatio tulee muuttamaan perinteisen toimialan ansaintalogiikkaa jo lähitulevaisuudessa. Muutoksiin tulee sopeutua ja valmistautua.
Tässä työssä pyritään tunnistamaan, millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia kevenevä lainsäädäntö mahdollistaa tavarankuljetuksia pakettiautoilla suorittavalle yritykselle ja millaisille arvoketjun tasoille palvelut sijoittuvat. Työssä katsotaan tulevaan, visioidaan liiketoimintamalleja ja lopulta tuotetaan vaihtoehtoisia konseptiaihioita. Aihioita vertaillaan ja niiden mahdollisuuksia ja riskejä sekä arvolupauksia arvioidaan. Työssä ei tehdä operatiivista soveltamista tai pilotointia, vaan pitäydytään teoreettisemmalla tasolla.
Kuljetusalan liiketoimintakonseptit koostuvat jo nyt monista lisäarvopalveluista, ja lakimuutoksen tuomat uudet mahdollisuudet näyttävätkin painottuvan lähinnä arvoketjun strategiselle tasolle. Tällä tasolla operointi voi merkitä perinteille kuljetusyritykselle siirtymää kokonaan uudelle liiketoimintasektorille, mikä voi osoittautua vaikeaksi. Toisaalta taas perinteinen palveluvalikoima näyttää vaativan eniten pääomia ja investointeja. Jokainen yritys joutuu luotaamaan omaa toimintaympäristöään rakentaakseen parhaan yhdistelmän eri liiketoimintamallien komponenteista. Transportation business in Finland has a long history in regulation, but due to amendments in legislation there are now some new circumstances. Changes in regulation and technological leaps, digitalization and robotization will alter this traditional business logic. Companies must adapt and prepare to these changes.
In this paper, the goal is to identify which new business opportunities are born from the changing legislation from the point of view of a firm operating with vans. The paper aims to produce alternative business model concepts and to compare one to the other. The value propositions of these concepts are also assessed. The paper sticks to the theoretical level and does not offer guidelines for piloting such concepts.
Traditionally business models in the transportation business consists of various value-added services. New opportunities arising from legislation seems to focus more on the strategic level of a value chain. Operating in this level actually means a whole new business environment for a transportation company. On the other hand, staying in the more traditional level apparently requires much more capital. Each company has to estimate its own environment in order to develop an optimal combination as a business model.
Tässä työssä pyritään tunnistamaan, millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia kevenevä lainsäädäntö mahdollistaa tavarankuljetuksia pakettiautoilla suorittavalle yritykselle ja millaisille arvoketjun tasoille palvelut sijoittuvat. Työssä katsotaan tulevaan, visioidaan liiketoimintamalleja ja lopulta tuotetaan vaihtoehtoisia konseptiaihioita. Aihioita vertaillaan ja niiden mahdollisuuksia ja riskejä sekä arvolupauksia arvioidaan. Työssä ei tehdä operatiivista soveltamista tai pilotointia, vaan pitäydytään teoreettisemmalla tasolla.
Kuljetusalan liiketoimintakonseptit koostuvat jo nyt monista lisäarvopalveluista, ja lakimuutoksen tuomat uudet mahdollisuudet näyttävätkin painottuvan lähinnä arvoketjun strategiselle tasolle. Tällä tasolla operointi voi merkitä perinteille kuljetusyritykselle siirtymää kokonaan uudelle liiketoimintasektorille, mikä voi osoittautua vaikeaksi. Toisaalta taas perinteinen palveluvalikoima näyttää vaativan eniten pääomia ja investointeja. Jokainen yritys joutuu luotaamaan omaa toimintaympäristöään rakentaakseen parhaan yhdistelmän eri liiketoimintamallien komponenteista.
In this paper, the goal is to identify which new business opportunities are born from the changing legislation from the point of view of a firm operating with vans. The paper aims to produce alternative business model concepts and to compare one to the other. The value propositions of these concepts are also assessed. The paper sticks to the theoretical level and does not offer guidelines for piloting such concepts.
Traditionally business models in the transportation business consists of various value-added services. New opportunities arising from legislation seems to focus more on the strategic level of a value chain. Operating in this level actually means a whole new business environment for a transportation company. On the other hand, staying in the more traditional level apparently requires much more capital. Each company has to estimate its own environment in order to develop an optimal combination as a business model.