Tileille vai sijoituksiin? Kymenlaakson Osuuspankin tilisäästäjien sijoitusvalmius
Jääskeläinen, Juho (2019)
Kandidaatintutkielma
Jääskeläinen, Juho
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182551
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901182551
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miksi Kymenlaakson Osuuspankin potentiaaliset sijoitusasiakkaat ovat säästäneet mieluummin tileilleen kuin sijoitustuotteisiin. Tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä, miten he ajattelevat varallisuudenhallinnastaan ja minkälaista pankkineuvontaa he mieluiten vastaanottaisivat.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin Kymenlaakson Osuuspankissa Kouvolan konttorissa. Kolmea asiakasta ja yhtä asiantuntijaa haastateltiin. Kaksi asiakkaista oli sijoitusvastaisia ja yksi suhtautui sijoitustoimintaan neutraalisti. Kerätty aineisto käsiteltiin kvalitatiivisella sisällön analysoinnilla. Aluksi keskeisimpiä fraaseja koodattiin kategorioiksi, jonka jälkeen ne aksiaalisesti koodattiin ja niistä muodostettiin toisen tason teemoja. Näistä teemoista koodattiin lopullisia dimensioita. Haastatteluista poimittuja fraaseja kertyi yhteensä 145 kappaletta ja niistä muodostettiin kolmetoista kategoriaa. Nämä kategoriat tiivistettiin viiteen teemaan, jotka taas kiteytettiin kahteen lopulliseen dimensioon.
Tärkeimmiksi tekijöiksi, miksi potentiaaliset sijoitusasiakkaat ovat säästäneet mieluummin tileilleen, nousivat ikärakenne, huonot sijoituskokemukset ja riskittömyys. Voitetulla rahalla ollaan valmiimpia kokeilemaan sijoittamista ja pankkineuvonnan suosituimmaksi muodoksi nousi pankkitapaaminen kasvotusten. The purpose of this thesis is to study why potential investment clients of Kymenlaakson Osuuspankki prefer saving to an account rather than investing. The goal is to increase understanding how these clients think about their wealth management and what kind of banking advice they would prefer to receive.
This thesis is a qualitative research and the material was collected by theme interviews at Kymenlaakson Osuuspankki. A total of three clients and one expert were interviewed. Two of the clients were against investments and one of the clients was neutral in terms of investment activity. The collected material was processed through qualitative content analysis. Initially, the most important phrases were encoded into categories, after which they were axially encoded and the themes of the second level were formed. Finally, these themes were encoded in the final dimensions. A total of 145 phrases from interviews were collected and thirteen categories were formed. These categories were summarized into five themes, which were combined into two definitive dimensions.
The most important factors why potential investment clients prefer saving to an account were age structure, unsuccessful investment experiences and the low risk of saving to an account. In addition, the clients were more willing to invest with the money won and they preferred face-to-face banking.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin Kymenlaakson Osuuspankissa Kouvolan konttorissa. Kolmea asiakasta ja yhtä asiantuntijaa haastateltiin. Kaksi asiakkaista oli sijoitusvastaisia ja yksi suhtautui sijoitustoimintaan neutraalisti. Kerätty aineisto käsiteltiin kvalitatiivisella sisällön analysoinnilla. Aluksi keskeisimpiä fraaseja koodattiin kategorioiksi, jonka jälkeen ne aksiaalisesti koodattiin ja niistä muodostettiin toisen tason teemoja. Näistä teemoista koodattiin lopullisia dimensioita. Haastatteluista poimittuja fraaseja kertyi yhteensä 145 kappaletta ja niistä muodostettiin kolmetoista kategoriaa. Nämä kategoriat tiivistettiin viiteen teemaan, jotka taas kiteytettiin kahteen lopulliseen dimensioon.
Tärkeimmiksi tekijöiksi, miksi potentiaaliset sijoitusasiakkaat ovat säästäneet mieluummin tileilleen, nousivat ikärakenne, huonot sijoituskokemukset ja riskittömyys. Voitetulla rahalla ollaan valmiimpia kokeilemaan sijoittamista ja pankkineuvonnan suosituimmaksi muodoksi nousi pankkitapaaminen kasvotusten.
This thesis is a qualitative research and the material was collected by theme interviews at Kymenlaakson Osuuspankki. A total of three clients and one expert were interviewed. Two of the clients were against investments and one of the clients was neutral in terms of investment activity. The collected material was processed through qualitative content analysis. Initially, the most important phrases were encoded into categories, after which they were axially encoded and the themes of the second level were formed. Finally, these themes were encoded in the final dimensions. A total of 145 phrases from interviews were collected and thirteen categories were formed. These categories were summarized into five themes, which were combined into two definitive dimensions.
The most important factors why potential investment clients prefer saving to an account were age structure, unsuccessful investment experiences and the low risk of saving to an account. In addition, the clients were more willing to invest with the money won and they preferred face-to-face banking.