Positiivisen hakijakokemuksen rakentuminen rekrytointiprosessissa
Ruuskanen, Maria (2018)
Kandidaatintutkielma
Ruuskanen, Maria
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222676
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivisen hakijakokemuksen rakentumista rekrytointiprosessissa. Tavoitteena oli selvittää mitä se tarkoittaa, miten se muodostuu ja mitkä ovat kriittisimpiä tekijöitä sen onnistumisen kannalta. Taloustilanteen parantuessa yritykset ovat alkaneet kilpailla parhaista osaajista keskenään, jonka vuoksi ne ovat alkaneet kohdella työnhakijoita yhtenä avainasiakasryhmänään. Tavoitteeksi on muodostunut erinomaisen hakijakokemuksen tarjoaminen jokaiselle hakijalle prosessin lopputuloksesta riippumatta. Hakijakokemuksen tieteellisen tutkimuksen rajallisuudesta johtuen tutkimuksessa käytettiin hyväksi asiakaskokemuksen aiempaa tutkimusta, sillä työnhakijat voidaan nähdä yrityksen asiakkaina rekrytointikontekstissa. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskitytään asiakaskokemukseen, hakijakokemukseen ja sen elementteihin. Empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja siihen haastateltiin kolmea yrityksen työntekijää, jotka rekrytoituivat yritykseen kesällä 2018. Tutkimus osoitti, että hakijakokemus muodostuu vuorovaikutuksessa hakijan yrityksen välillä erilaisissa kosketuspisteissä rekrytointiprosessin aikana ja siihen vaikuttavat merkittävästi sekä aiemmat ja myöhemmät kokemukset sekä ulkopuoliset tekijät. Se koostuu erilaisista elementeistä kuten ympäristöllistä, teknologisista, viestinnällisistä, prosessiin liittyvistä, työntekijöiden ja asiakkaan välisestä vuorovaikutuksesta, asiakkaiden välisestä vuorovaikutuksesta ja tuotteeseen liittyvistä tekijöistä. Kriittisimpiä tekijöitä kokemuksen onnistumisen kannalta olivat nopeus, läpinäkyvyys, viestintä, ilmapiiri ja kulttuuri. The purpose of this research was to study the formation of a positive candidate experience in a recruitment process. The main objective was to find out how it is formed, what factors affect it and what are the most important elements in the process that make the experience positive. Recruitment has changed tremendously in the last few years and due to the lack of skilled candidates in certain industries, companies have started to treat job applicants as one of their key customer groups. The goal nowadays is to provide the best possible experience for every candidate in every process, regardless of the end result. This research consists of theory and empirical parts; the theory part focuses on customer experience, customer journey, candidate experience, and its elements. Due to the lack of academic research on candidate experience, the theory was made by using also previous literature and research of customer experience as candidates can are considered as clients in the recruitment context. The empirical part was made as a case study using qualitative method interweaving three employees that had a positive candidate experience and were recruited to the case company in summer 2018. The study showed that candidate experience forms in the interaction between the candidate and the company in several touchpoints during the recruitment process and is affected by previous experiences and outside factors. It consists of different elements such as atmospheric, technological, communicative, process, employee-customer interaction, customer–customer interaction and product interaction elements. The most important factors that made the experience positive were speed, transparency, communication, atmosphere, and culture.