Rahtilaivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
Mikkonen, Henri (2018)
Kandidaatintyö
Mikkonen, Henri
2018
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222690
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222690
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tunnistaa potentiaalisia ratkaisuja rahtilaivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen pienentämiseen nyt ja tulevaisuudessa. Aiheen ymmärtämiseksi selvitetään rahtilaivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen lähteet sekä niihin vaikuttavat tekijät. Työssä esitellään erilaisia energiatehokkuuden parantamiskeinoja ja vaihtoehtoisia polttoaineita, ja empiirisessä osassa niitä verrataan case – esimerkin avulla. Välittömiä päästövähennyksiä voidaan saavuttaa matkanopeutta hidastamalla, sääreititystä käyttämällä sekä optimoimalla alusten moottoria ja muuta voimalinjaa. Alusten koolla ja alustyypillä on selvä vaikutus rahtiyksikkökohtaisiin päästöihin, ja rahtiliikenteessä tulisi pyrkiä mahdollisimman suuriin ja maksimaalisella täyttöasteella operoitaviin laivoihin. Siirtymällä raskaasta polttoöljystä puhtaampiin fossiilisiin polttoaineisiin kuten nesteytettyyn maakaasuun, voidaan leikata alusten rikki-, typpi- ja hiukkaspäästöjä mutta kasvihuonekaasupäästöt pysyvät nykyisellä tasolla. Biomassasta tuotetuilla polttoaineilla voidaan vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä, mikäli biomassa on kestävästi tuotettua. Merkittävämmät päästövähennykset vaativat vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittymistä ja investointeja infrastruktuuriin. Regulaatiolla voidaan ohjata kohti vähähiilisempiä ja energiatehokkaampia ratkaisuja.