Aurinkopaneeleiden käytön vaikutus yrityksen brändiin
Vinkvist, Ellen (2018)
Kandidaatintutkielma
Vinkvist, Ellen
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901242967
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901242967
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää yrityksien aurinkopaneeleiden käytön mahdollisia sidoksia yrityksen brändiin, sekä tutkia, millä tavoin markkinointiviestinnällä tai yrityksen toimialalla on merkitystä saatuihin brändihyötyihin. Tutkimuksessa on tutkittu kahta suomalaista eri toimialoilla toimivaa yritystä, jotka ovat hiljattain ottaneet aurinkopaneelit käyttöönsä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja empiriaosuuden aineisto on saatu suorittamalla teemahaastattelu yhden brändiasiantuntijan kanssa molemmista case–yrityksistä. Teoriaosuus tässä tutkielmassa perustuu aikaisempaan kirjallisuuteen sekä aikaisempiin tutkimuksiin kestävästä kehityksestä sekä yrityksen brändistä ja sen rakentamisesta.
Tuloksissa ilmeni, että molemmilla case–yrityksillä brändin rakentamisen pääteemoina ovat vastuullisuus, ekologisuus ja ympäristöystävällisyys, ja molemmat yritykset ovat pyrkineet tuomaan vahvemmin esiin näitä teemoja aurinkopaneeleiden käytöllä. Toinen case–yritys, joka oli tehnyt enemmän kaupallista markkinointia aurinkopaneeleistaan, oli myös saanut selkeästi enemmän huomiota ja positiivista palautetta asiakkailtaan kyseisestä hankkeesta, joten markkinointiviestinnän määrä selkeästi vaikuttaa aurinkopaneeleista saatuihin brändihyötyihin. Asiakaspalautteen määrä myös erosi toimialoittain, joten voidaan olettaa, että toimiala, jossa fyysiset asiakaskontaktit aurinkopaneeleita käyttävässä rakennuksessa ovat vähäisempiä, saavat vähemmän brändihyötyjä aurinkopaneeleiden käytöstä. The aim of this bachelor’s thesis is to find out the potential linkage between the company’s use of solar panels to the company’s brand, and to investigate how the company’s marketing actions and their business sector is relevant in the gained brand benefits. The study has explored two Finnish companies operating in different industries who have recently started to use solar panels. The research has been carried out as a qualitative research and the empirical data has been obtained through a theme interview with one employee from both case companies. The theoretical part of this thesis is based on previous literature and previous studies on sustainable development, as well as on the company’s brand and its construction.
The results showed that both case companies have the same themes in their brands: responsibility, ecology and environmental friendliness, and both companies have sought to bring these themes up more by using solar panels in their companies. The other case company that had made more commercial marketing on its solar panels had also received a lot more attention and positive feedback from its customers about the project, so the amount of marketing communications clearly influences the brand benefits received from the solar panels. The amount of customer differed also by the different industries, so it can be assumed that the industry where physical customer contacts are smaller in the building that uses solar panels, will also receive less branding benefits of its own solar panels.
Tuloksissa ilmeni, että molemmilla case–yrityksillä brändin rakentamisen pääteemoina ovat vastuullisuus, ekologisuus ja ympäristöystävällisyys, ja molemmat yritykset ovat pyrkineet tuomaan vahvemmin esiin näitä teemoja aurinkopaneeleiden käytöllä. Toinen case–yritys, joka oli tehnyt enemmän kaupallista markkinointia aurinkopaneeleistaan, oli myös saanut selkeästi enemmän huomiota ja positiivista palautetta asiakkailtaan kyseisestä hankkeesta, joten markkinointiviestinnän määrä selkeästi vaikuttaa aurinkopaneeleista saatuihin brändihyötyihin. Asiakaspalautteen määrä myös erosi toimialoittain, joten voidaan olettaa, että toimiala, jossa fyysiset asiakaskontaktit aurinkopaneeleita käyttävässä rakennuksessa ovat vähäisempiä, saavat vähemmän brändihyötyjä aurinkopaneeleiden käytöstä.
The results showed that both case companies have the same themes in their brands: responsibility, ecology and environmental friendliness, and both companies have sought to bring these themes up more by using solar panels in their companies. The other case company that had made more commercial marketing on its solar panels had also received a lot more attention and positive feedback from its customers about the project, so the amount of marketing communications clearly influences the brand benefits received from the solar panels. The amount of customer differed also by the different industries, so it can be assumed that the industry where physical customer contacts are smaller in the building that uses solar panels, will also receive less branding benefits of its own solar panels.