Esitystekniikassa käytetyn valo-ohjauksen nykytila
Borovskii, Sergei (2019)
Kandidaatintyö
Borovskii, Sergei
2019
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313777
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901313777
Tiivistelmä
Valoa käytetään tehokeinona erilaisissa esityksissä ja teknologian kehittyessä valolla voidaan korvata jopa kokonaan perinteisiä lavasteita. Esityksen valosuunnittelu ja -toteutus vaatii monipuolista teknistä osaamista, valaistuksen ja ohjauksen teknisen infrastruktuurin, valo-ohjaimia sekä käyttöliittymän operaattorille. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää keskeiset komponentit, joista nykyisen esitystekniikan valo-ohjaus koostuu.
Työssä tehdään kirjallisuuskatsastus valo-ohjauksen historialliseen kehitykseen ja analysoidaan nykyistä esitystekniikan tilaa. Kahden case-esimerkin avulla selvitetään, minkä perustella esitystekniikan komponentit valitaan ja mitä nykytekniikalla voidaan parhaimmillaan saavuttaa. Tapaustutkimuksen kohteiksi valikoituivat Espoon Karatalon Karasali sekä valotaideteoksia ympäri maailmaa rakentava teamLab. Karasali edustaa perinteistä esitystekniikan salitoteutusta, jollaista käytetään mm. konserteissa ja teatteriesityksissä. Case teamLab puolestaan valaisee kokeellisemman lähestymistavan esitystekniikkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että manuaalisesti ohjattavista kytkimistä ja himmentimistä on siirrytty kohti moniparametrisia valojärjestelmiä. Niiden ohjaukseen käytetään antureita, esiohjelmointia, synkkausta muun muassa videosisällön ja äänen kanssa. Tämä myös on kehittänyt alalla käytössä olevia standardeja niin että voidaan ylipäätänsä näin monimutkaisia parametreja ohjata yhtäaikaisesti ja tarpeeksi luotettavasti. Tyypillinen valo-ohjausjärjestelmä sisältää valo-ohjauskonsolin, ethernet verkon, useamman DMX verkon jakajan (splitterin) ja verkon yhdistäjän (mergering), himmentimen, tarvittavan sähköistyksen sekä valaisimet. Tämä luo hyvän pohjan toimivan valoesityksen luomiselle. Yleisesti vaatimukset esitystekniikan osalta ovat kuitenkin korkeammalla. Esityksen aikana kerätään dataa antureilla ja videokuvataan esitystä. Nämä sekoitetaan reaaliajassa esiohjelmoituun esitykseen valon ja äänen kanssa. Tekniikan pitää pystyä toimimaan luotettavasti hyvin erilaisia rajapintoja hyödyksi käyttäen. Light is used as effect in all kind of performances. As technology progresses, for example light projections can replace orthodox scenery entirely. To make light design and implementation properly advanced technologies are used. For example proper infrastructures for lighting and control, lighting consoles and controlling interface. In this Bachelor’s Thesis we going to exam from which components stage lighting production consists.
We going to look into a historical development of stage lighting and study it’s present state. Based on two case studies we going to examine how components are selected in stage lighting production generally and what can be achieved at best. We have selected two cases Karatalo as example of traditional stage lighting production and teamLab as example of very modern approach to stage lighting.
In the study we found that from orthodox manually switchable dimmer systems we have moved to very complex multiparametric systems. To control those systems we use sensors, pre-programming, syncing with sound and video. This caused industry standards to be developed to be able to handle needs of this kind productions. Typical light control system consists of a console, Ethernet-network, DMX splitters and mergers, dimmer, cable runs and lanterns. This is a good starting point for a basic production. Usually requirements are set higher. During a performance sensors are collecting data and some scenes are getting recorded. Everything is combined in media servers and presented together with pre-programmed show. System needs to be very bulk and error proof for this kind of a production.
Työssä tehdään kirjallisuuskatsastus valo-ohjauksen historialliseen kehitykseen ja analysoidaan nykyistä esitystekniikan tilaa. Kahden case-esimerkin avulla selvitetään, minkä perustella esitystekniikan komponentit valitaan ja mitä nykytekniikalla voidaan parhaimmillaan saavuttaa. Tapaustutkimuksen kohteiksi valikoituivat Espoon Karatalon Karasali sekä valotaideteoksia ympäri maailmaa rakentava teamLab. Karasali edustaa perinteistä esitystekniikan salitoteutusta, jollaista käytetään mm. konserteissa ja teatteriesityksissä. Case teamLab puolestaan valaisee kokeellisemman lähestymistavan esitystekniikkaan.
Tutkimuksessa selvisi, että manuaalisesti ohjattavista kytkimistä ja himmentimistä on siirrytty kohti moniparametrisia valojärjestelmiä. Niiden ohjaukseen käytetään antureita, esiohjelmointia, synkkausta muun muassa videosisällön ja äänen kanssa. Tämä myös on kehittänyt alalla käytössä olevia standardeja niin että voidaan ylipäätänsä näin monimutkaisia parametreja ohjata yhtäaikaisesti ja tarpeeksi luotettavasti. Tyypillinen valo-ohjausjärjestelmä sisältää valo-ohjauskonsolin, ethernet verkon, useamman DMX verkon jakajan (splitterin) ja verkon yhdistäjän (mergering), himmentimen, tarvittavan sähköistyksen sekä valaisimet. Tämä luo hyvän pohjan toimivan valoesityksen luomiselle. Yleisesti vaatimukset esitystekniikan osalta ovat kuitenkin korkeammalla. Esityksen aikana kerätään dataa antureilla ja videokuvataan esitystä. Nämä sekoitetaan reaaliajassa esiohjelmoituun esitykseen valon ja äänen kanssa. Tekniikan pitää pystyä toimimaan luotettavasti hyvin erilaisia rajapintoja hyödyksi käyttäen.
We going to look into a historical development of stage lighting and study it’s present state. Based on two case studies we going to examine how components are selected in stage lighting production generally and what can be achieved at best. We have selected two cases Karatalo as example of traditional stage lighting production and teamLab as example of very modern approach to stage lighting.
In the study we found that from orthodox manually switchable dimmer systems we have moved to very complex multiparametric systems. To control those systems we use sensors, pre-programming, syncing with sound and video. This caused industry standards to be developed to be able to handle needs of this kind productions. Typical light control system consists of a console, Ethernet-network, DMX splitters and mergers, dimmer, cable runs and lanterns. This is a good starting point for a basic production. Usually requirements are set higher. During a performance sensors are collecting data and some scenes are getting recorded. Everything is combined in media servers and presented together with pre-programmed show. System needs to be very bulk and error proof for this kind of a production.