Supplier relations as a source of value creation in omni-channel retail
Sarén, Iida (2019)
Pro gradu -tutkielma
Sarén, Iida
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902043950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902043950
Tiivistelmä
The purpose of this master’s thesis is to examine supplier relations as a source of value in the context of omni-channel retail. The main objective is to find out how omni-channel retail may have affected supplier relations as a source of value creation. Thus, this study aims at establishing a comprehensive view about the characteristics and challenges that define omni-channel retail. Also, the value creation logic and best suited supplier relations to meet the conditions of omni-channel retail are examined. This research is conducted as a qualitative multiple-case study by interviewing several case companies and one industry specialist. The study identifies omni-channel retail as a competitive, customer focused, complex and fast-paced business model that requires a flexible and integrated supply chain. The empirical findings suggest inventory management and seamless order fulfillment to challenge retailers the most. Moreover, channel integration and IT compatibility are emphasized as root causes of supply chain challenges. Value is created through cross- channel synergies by coordinating and integrating supply chain activities. The study shows that supplier relations have become significant sources of value created to consumers by increasingly generating long-term value through commitment, supply chain development and close collaboration with retailers. Although retail requires a mixed sourcing portfolio, relational supplier relationships are best suited to meet the identified supply chain challenges of omni-channel retail. A hybrid sourcing model enables retailers to answer supply chain complexity, uncertainty and competitiveness. Tämän Pro-gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, miten omnikanavainen vähittäiskauppa on vaikuttanut toimittajasuhteisiin arvon luojina. Tutkimus pyrkii tunnistamaan omnikanavaisen vähittäiskaupan ominaisuuksia ja haasteita muodostaakseen kattavan kuvan omnikanavaisesta vähittäiskaupasta liiketoimintaympäristönä. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään arvon luontia toimitusketjun näkökulmasta. Tavoitteena on myös arvioida minkälaiset toimittajasuhteet parhaiten soveltuvat vastaamaan liiketoimintamallin ja ympäristön asettamiin vaatimuksiin. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla neljää vähittäiskauppaa ja yhtä alan asiantuntijaa. Tutkimus tunnistaa omnikanavaisen vähittäiskaupan nopeatempoiseksi, asiakaslähtöiseksi, erittäin kilpailulliseksi ja monimuotoiseksi liiketoimintamalliksi, joka vaatii joustavaa ja integroitua toimitusketjua. Empiirinen tutkimus osoittaa varastonhallinnan ja saumattomat prosessit suurimmiksi haasteiksi. Kanavien integrointi, IT järjestelmät ja niiden yhteensopivuus ovat omnikanavaisen toimitusketjun haasteellisuuden juurisyitä. Arvo syntyy kanavien synergiasta ja saumattomasta toimitusketjusta, johon toimittajilla on merkittävä vaikutus. Tutkimus tuo esille toimittajasuhteiden merkityksen arvon luojina pitkällä aikavälillä ja osoittaa hybridi hankintamallin parhaiten vastaavan omnikanavaisen vähittäiskaupan vaatimuksiin. Vaikka läheiset toimittajasuhteet ja yhteinen kehitystyö osoittautuvat tarpeellisiksi omnikanavaisessa vähittäiskaupassa, kaipaa toimiala edelleen erilaisia toimittajasuhteita.