Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sähköisen turboahtimen suorituskyky ja taloudellinen kannattavuus polttomoottoreissa

Paavilainen, Ville-Petteri (2018)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö Paavilainen Ville-Petteri.pdf (422.8Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Paavilainen, Ville-Petteri
2018

School of Energy Systems, Energiatekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902064197

Tiivistelmä

Tässä kandidaatintyössä esitellään sähköavusteisten turboahdinten suorituskykyä ja taloudellista kannattavuutta polttomoottoreissa. Sähköavusteinen turboahdin on laite, jossa tavallisen kompressorin ja turbiinin yhteyteen on kytketty suurnopeussähkökone, jolla voidaan kiihdyttää kompressoria ja tuottaa sähköenergiaa turbiinista.
Sähköavusteisen suurin etu tavalliseen turboahtimeen verrattuna on sen kyky tuottaa sähköenergiaa niistä ylimääräisistä pakokaasuista, jotka tavallisessa turboahtimessa poistuisivat hukkaportin kautta. Tätä tuotettua sähköenergiaa voidaan käyttää kompressorin pyörittämiseen pienemmillä kuormilla ajettaessa ja jossakin tapauksessa sähköavusteisella turboahtimella voidaan poistaa tarve erilliselle sähköntuotantoon tarkoitetulle generaattorille.
Sähköavusteisilla turboahtimilla on saavutettu selkeitä positiivisia vaikutuksia polttomoottoreiden suorituskykyyn ja hyötysuhteeseen. Moottorin toiminta alhaisilla kuormilla ajettaessa on parantunut nostaen hyötysuhdetta ja pienentäen polttoaineenkulutusta. Pienentynyt polttoaineenkulutus vähentää tuotettujen NOx ja CO2 päästöjen määriä, ja pienentää polttoainekustannuksia.
Investointi sähköavusteiseen turboahtimeen tulee kannattavaksi, kun polttoainekustannusten pienenemisestä johtuva säästö tulee investointikustannuksia suuremmaksi. Tämän hetkisten tutkimusten perusteella alkuperäinen polttoaineenkulutus tulisi olla suuri, jotta saavutettava euromääräinen säästö olisi tarpeeksi suuri.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6192]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste