Vastuullinen toimittajayhteistyö
Böss, Kristiina (2019)
Kandidaatintutkielma
Böss, Kristiina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902064200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902064200
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on vastuullinen toimittajayhteistyö ja tarkoituksena on selvittää miksi yritykset pyrkivät vastuullisuuteen toimittajayhteistyössään. Tutkielma antaa kattavan kuvan yritysvastuusta, toimittajayhteistyön elementeistä, toimittajan kehittämisestä sekä vastuullisesta toimittajayhteistyöstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin kahta suomalaista pk-yritystä, jotka toimivat urheiluliikealalla. Tutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää sitä, onko vastuullisessa toimittajayhteistyössä toimiminen yrityksille kannattavaa eli esiintyykö toimittajayhteistyössä riittävästi hyötyjä suhteessa haasteisiin. Työn empiriaosuus pohjautuu näille yrityksille tehtyihin haastatteluihin, jossa pyrittiin selvittämään sitä toimivatko yritykset vastuullisesti ja minkälaista yritysten toimittajayhteistyö on.
Tutkimuksessa molempien yritysten kohdalla havaittiin yhteistyön oleellinen elementti: luottamus. Luottamuksen myötä kummatkin yritykset ovat valmiita jakamaan tietojaan toisilleen, jota voidaan pitää hyvänä yhteistyön etuna. Muita toimittajayhteistyön etuja, joita löydettiin kohdeyritysten osalta olivat esimerkiksi tuplatyön kannattamattomuus, kohdeyritysten työnteon helpottuminen ja toimittajan nopea reagoiminen. Yritysten toiminnasta löydettiin myös joitakin vastuullisen toimimisen etuja kuten rehellisesti toimiminen sekä ympäristön kunnioittaminen.
Tutkimuksessa havaittiin, että kumpikaan yritys ei erikseen panosta vastuulliseen toimittajayhteistyöhön vaan yhteistyö perustuu lähinnä tavalliseen toimittajayhteistyöhön. Tähän syynä havaittiin kaksi toimittajayhteistyössä toimimisen haastetta: yhteistyössä toimiminen on kallista pienyrityksille ja se, että kohdeyritysten on erittäin hankala selvittää sitä toimivatko heidän toimittajansa vastuullisesti. The subject of this bachelor thesis is responsible supplier co-operation and the purpose is to figure out why companies strive for responsibility in their supplier co-operation. The thesis gives a comprehensive picture of corporate social responsibility, the elements of supplier co-operation, development of supplier and responsible supplier co-operation.
The study was carried out with a qualitative case study approach, in which two small size finnish companies that work in the industry of sport shops companies were analyzed. The main point of this study is to figure out is working in a responsible co-operation valuable for the companies and does there exist enough benefits compared to challenges. The empirical part of this study is based on the interviews that were made at the companies, in which it`s tried to clarify are the companies working in a responsible way and what is the state of supplier co-operation.
It was discovered that both companies have the element of co-operation called trust. Through trust both companies are ready to share information with each other, which can be defined as a benefit of good co-operation. Other benefits of co-operation that were found for the target company were for example extra work unprofitability, ease of work and rapid response of the supplier. Some benefits of responsible activity where found from the companies operation too, such as working honestly and working with respect towards the environment. In the study it was found that both companies do not invest in responsible supplier co-operation yet but co-operation is based on ordinary supplier co-operation. The reason for this was two challenges that working in supplier co-operation is expensive for the small companies and it is really hard for the research companies figure out are suppliers working in a responsible manner.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin kahta suomalaista pk-yritystä, jotka toimivat urheiluliikealalla. Tutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää sitä, onko vastuullisessa toimittajayhteistyössä toimiminen yrityksille kannattavaa eli esiintyykö toimittajayhteistyössä riittävästi hyötyjä suhteessa haasteisiin. Työn empiriaosuus pohjautuu näille yrityksille tehtyihin haastatteluihin, jossa pyrittiin selvittämään sitä toimivatko yritykset vastuullisesti ja minkälaista yritysten toimittajayhteistyö on.
Tutkimuksessa molempien yritysten kohdalla havaittiin yhteistyön oleellinen elementti: luottamus. Luottamuksen myötä kummatkin yritykset ovat valmiita jakamaan tietojaan toisilleen, jota voidaan pitää hyvänä yhteistyön etuna. Muita toimittajayhteistyön etuja, joita löydettiin kohdeyritysten osalta olivat esimerkiksi tuplatyön kannattamattomuus, kohdeyritysten työnteon helpottuminen ja toimittajan nopea reagoiminen. Yritysten toiminnasta löydettiin myös joitakin vastuullisen toimimisen etuja kuten rehellisesti toimiminen sekä ympäristön kunnioittaminen.
Tutkimuksessa havaittiin, että kumpikaan yritys ei erikseen panosta vastuulliseen toimittajayhteistyöhön vaan yhteistyö perustuu lähinnä tavalliseen toimittajayhteistyöhön. Tähän syynä havaittiin kaksi toimittajayhteistyössä toimimisen haastetta: yhteistyössä toimiminen on kallista pienyrityksille ja se, että kohdeyritysten on erittäin hankala selvittää sitä toimivatko heidän toimittajansa vastuullisesti.
The study was carried out with a qualitative case study approach, in which two small size finnish companies that work in the industry of sport shops companies were analyzed. The main point of this study is to figure out is working in a responsible co-operation valuable for the companies and does there exist enough benefits compared to challenges. The empirical part of this study is based on the interviews that were made at the companies, in which it`s tried to clarify are the companies working in a responsible way and what is the state of supplier co-operation.
It was discovered that both companies have the element of co-operation called trust. Through trust both companies are ready to share information with each other, which can be defined as a benefit of good co-operation. Other benefits of co-operation that were found for the target company were for example extra work unprofitability, ease of work and rapid response of the supplier. Some benefits of responsible activity where found from the companies operation too, such as working honestly and working with respect towards the environment. In the study it was found that both companies do not invest in responsible supplier co-operation yet but co-operation is based on ordinary supplier co-operation. The reason for this was two challenges that working in supplier co-operation is expensive for the small companies and it is really hard for the research companies figure out are suppliers working in a responsible manner.