Asiakasarvon vaikutus jäsenyyteen ammattiliitoissa : case: Suomen Ekonomit
Helme, Elmeri (2018)
Kandidaatintutkielma
Helme, Elmeri
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902215862
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902215862
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan asiakasarvon muodostumista teoriaan ja empiiriseen tutkimukseen perustuen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää asiakasarvon muodostumista ja vaikutusta Suomen Ekonomien jäsenyyteen tutkimuskysymyksillä: Miten asiakasarvo muodostuu? sekä Miten asiakasarvo vaikuttaa Suomen Ekonomien sitoutumispäätökseen? Lisäksi tutkimuksessa pyritään ymmärtämään sitoutumispäätöstä paremmin tutkimalla aihetta sekä opiskelijoiden että valmistuneiden näkökulmasta tutkimusongelmalla: Miten Suomen Ekonomien merkitys muuttuu siirryttäessä työelämään
Teoriaosuudessa tutkittiin asiakasarvoa ja sen muodostumista sekä merkitystä yrityksille. Asiakasarvoa tarkasteltiin neljän eri arvoulottuvuuden avulla. Nämä ulottuvuudet ovat (1) funktionaalinen arvo (2) taloudellinen arvo (3) kokemuksellinen arvo sekä (4) symbolinen arvo
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella, ja aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opiskelijaa sekä neljää valmistunutta kauppatieteiden maisteria. Asiakasarvon muodostumiseen voitiin vastata teorian pohjalta, ja kerättyä aineistoa analysoimisella voitiin vastata asiakasarvon muodostumiseen käytännössä. Opiskelijoiden keskuudessa kokemuksellisen ja symbolisen arvon merkitys oli huomattava. Työelämässä taas funktionaalista ja taloudellista arvoa pidettiin kaikkein tärkeimpänä. Nämä syyt johtivat päätelmään, että Suomen Ekonomien merkitys muuttuu valmistumisen aikana. Sitoutumispäätöksen kannalta tärkein merkitys oli opiskeluaikana tapahtuvalla palveluiden käytöllä, mikä rakensi funktionaalista arvoa, jota voidaan pitää tutkimuksen perusteella kaikkein merkittävimpänä tekijänä Suomen Ekonomeihin sitoutumiseen. The subject of this bachelor’s thesis was to evaluate the forming of Customer Value based on theory and empirical research. The aim of the research was to understand how customer value is formed and how it affects the membership decision of The Finnish Business School Graduates with the research questions: How is Customer Value formed and How does Customer value affect the commitment to The Finnish Business School Graduates. Additionally, the research tries to understand the commitment decision by studying the subject from the points of view of students and the graduates with the research question: How does the role of The Finnish Business School Graduates change when graduating.
In the theory section of the research paper the focus was on customer value, how it is formed and what is the significance to business. Customer perceived value was broken down to four different major types of value for easier examination. The types are as follows. (1) functional value (2) cost/sacrifice value (3) experimental value and (4) symbolic value
The empirical research was executed with a qualitative research and the material was collected by interviewing four students and four graduated Masters of Economics. The forming of Customer Value could be answered based on the theory and the collected research materials were used to answer the formation in practice. Amongst students, experimental and symbolic value had the largest impact. And within the graduated functional and cost/sacrifice values were the dominant forces. This led to the conclusion that the role of The Finnish Business School Graduates changes drastically at the time of graduation. The biggest impact to commitment was achieved by using the services during student membership which led to the generation of functional value, which according to the research was the most important factor.
Teoriaosuudessa tutkittiin asiakasarvoa ja sen muodostumista sekä merkitystä yrityksille. Asiakasarvoa tarkasteltiin neljän eri arvoulottuvuuden avulla. Nämä ulottuvuudet ovat (1) funktionaalinen arvo (2) taloudellinen arvo (3) kokemuksellinen arvo sekä (4) symbolinen arvo
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella, ja aineisto kerättiin haastattelemalla neljää opiskelijaa sekä neljää valmistunutta kauppatieteiden maisteria. Asiakasarvon muodostumiseen voitiin vastata teorian pohjalta, ja kerättyä aineistoa analysoimisella voitiin vastata asiakasarvon muodostumiseen käytännössä. Opiskelijoiden keskuudessa kokemuksellisen ja symbolisen arvon merkitys oli huomattava. Työelämässä taas funktionaalista ja taloudellista arvoa pidettiin kaikkein tärkeimpänä. Nämä syyt johtivat päätelmään, että Suomen Ekonomien merkitys muuttuu valmistumisen aikana. Sitoutumispäätöksen kannalta tärkein merkitys oli opiskeluaikana tapahtuvalla palveluiden käytöllä, mikä rakensi funktionaalista arvoa, jota voidaan pitää tutkimuksen perusteella kaikkein merkittävimpänä tekijänä Suomen Ekonomeihin sitoutumiseen.
In the theory section of the research paper the focus was on customer value, how it is formed and what is the significance to business. Customer perceived value was broken down to four different major types of value for easier examination. The types are as follows. (1) functional value (2) cost/sacrifice value (3) experimental value and (4) symbolic value
The empirical research was executed with a qualitative research and the material was collected by interviewing four students and four graduated Masters of Economics. The forming of Customer Value could be answered based on the theory and the collected research materials were used to answer the formation in practice. Amongst students, experimental and symbolic value had the largest impact. And within the graduated functional and cost/sacrifice values were the dominant forces. This led to the conclusion that the role of The Finnish Business School Graduates changes drastically at the time of graduation. The biggest impact to commitment was achieved by using the services during student membership which led to the generation of functional value, which according to the research was the most important factor.