Ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien valinta kuluttajatuotteissa
Teittinen, Emilia (2018)
Kandidaatintutkielma
Teittinen, Emilia
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903047086
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903047086
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien valintaa ja siihen vaikuttavia syitä kuluttajatuotteissa. Tutkimuksen alussa kartoitetaan ja selvennetään tarvetta ympäristöystävällisimmille pakkausmateriaaleille, niiden kohtaamia haasteita sekä ympäristövaikutusten arvioinnin monimutkaisuutta. Lyhyesti käydään läpi myös ympäristöystävällisiä materiaaleja yleisellä tasolla. Teoriaosuudessa esitellään vastuullinen markkinointistrategia ja sen vaiheet, sekä yleisiä pakkausmateriaalien kriteereitä, jotka valinnassa tulee ottaa huomioon.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin yhtä elintarvikealan yritystä sekä kahta pakkausalan yritystä. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2018. Tavoitteena oli selvittää niin tuottaja- kuin käyttäjänäkökulmasta, miksi ja milloin valitaan ympäristöystävällinen pakkausmateriaali.
Tutkimuksessa ilmeni, että ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja valitaan siksi, että halutaan toteuttaa ympäristövastuuta ja pakkausmateriaali on näkyvä tapa siihen. Haluun toteuttaa ympäristövastuuta vaikuttaa toimintaympäristön muutos ja positiiviset vaikutukset liiketoiminnalle. Pakkausmateriaalilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja valitaan silloin, kun tuotteen kohdistaminen asiakassegmentille koetaan tarpeeksi kannattavaksi ja materiaali täyttää vaaditut kriteerit. Toistaiseksi pakkausmateriaaleissa keskitytään eniten parantamaan kierrätettävyyttä ja se nähdään tärkeäksi ympäristöystävällisyyttä parantavaksi ominaisuudeksi. The aim of this research is to clarify the choice of environmentally friendly packaging materials. At the beginning is expressed the need for environmentally friendly packaging materials, challenges they face and the complexity of evaluating their environmental impacts. Environmentally friendly packaging materials are also introduced on a general level. The theory part of the research includes sustainable marketing strategy and basic criteria of packaging materials, that needs to be considered while choosing materials for consumer products
The research was done as a qualitative study and the data was collected by theme interviews. A company from the food industry as well as two companies from the packaging industry were interviewed in November 2018. The goal was to investigate the reasons, why and when companies choose environmentally packaging materials.
As a conclusion, the main reason for choosing environmentally friendly packaging materials is to implement corporate environmental responsibility and packaging materials are a visible way for it. The drivers for corporate environmental responsibility are the change in the business environment and the benefits it brings for the business. Consumers’ buying behavior can be affected with packaging materials. Environmentally friendly packaging materials are chosen when targeting them to the customer segment is seen profitable. For now, the companies focus more on developing the recyclability of the materials, which is seen as an important way to minimize the environmental impacts.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivisesti ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin yhtä elintarvikealan yritystä sekä kahta pakkausalan yritystä. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2018. Tavoitteena oli selvittää niin tuottaja- kuin käyttäjänäkökulmasta, miksi ja milloin valitaan ympäristöystävällinen pakkausmateriaali.
Tutkimuksessa ilmeni, että ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja valitaan siksi, että halutaan toteuttaa ympäristövastuuta ja pakkausmateriaali on näkyvä tapa siihen. Haluun toteuttaa ympäristövastuuta vaikuttaa toimintaympäristön muutos ja positiiviset vaikutukset liiketoiminnalle. Pakkausmateriaalilla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja valitaan silloin, kun tuotteen kohdistaminen asiakassegmentille koetaan tarpeeksi kannattavaksi ja materiaali täyttää vaaditut kriteerit. Toistaiseksi pakkausmateriaaleissa keskitytään eniten parantamaan kierrätettävyyttä ja se nähdään tärkeäksi ympäristöystävällisyyttä parantavaksi ominaisuudeksi.
The research was done as a qualitative study and the data was collected by theme interviews. A company from the food industry as well as two companies from the packaging industry were interviewed in November 2018. The goal was to investigate the reasons, why and when companies choose environmentally packaging materials.
As a conclusion, the main reason for choosing environmentally friendly packaging materials is to implement corporate environmental responsibility and packaging materials are a visible way for it. The drivers for corporate environmental responsibility are the change in the business environment and the benefits it brings for the business. Consumers’ buying behavior can be affected with packaging materials. Environmentally friendly packaging materials are chosen when targeting them to the customer segment is seen profitable. For now, the companies focus more on developing the recyclability of the materials, which is seen as an important way to minimize the environmental impacts.