Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Polttoaineseoksen vaikutus savukaasupäästöihin leijukerroskattilassa

Hirvonen, Toni (2019)

Katso/Avaa
Diplomityö_Hirvonen_Toni.pdf (1.615Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Hirvonen, Toni
2019

School of Energy Systems, Energiatekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903057101

Tiivistelmä

Tässä diplomityössä tutkitaan Metsä Board Oyj:n toimeksiannosta polttoaineseoksen vaikutusta savukaasupäästöjen koostumukseen leijukerroskattilassa. Työ tehtiin Simpeleen tehtaan voimalaitokselle, joka käyttää polttoaineenaan useita ominaisuuksiltaan toisistaan eroavia jakeita. Työn tarkoituksena oli selvittää, että voidaanko polttoaineseosta muuttamalla vaikuttaa oleellisesti päästöihin, joille annetut päästörajat tiukkenevat vuonna 2020. Työn pääpaino on typenoksidi- ja rikkidioksidipäästöissä.

Työssä määritettiin laskennallisesti savukaasupäästöjen koostumus eri polttoaineseoksilla. Laskennan tuloksien perusteella suoritettiin koeajoja, jotta nähtiin eri polttoaineiden todellinen vaikutus päästöjen muodostumiseen. Työssä havaittiin, että polttoaineen kemiallisen koostumuksen lisäksi myös muilla ominaisuuksilla oli selvä vaikutus.
 
In this master’s thesis fuel properties of different biomasses and peat are studied in order to identify their effects on flue gas emissions in fluidized bed combustion. The study is done by the request of Metsä Board Oyj at paper board mill’s power plant in Simpele. The power plant uses fuels that differs from each other considerably. The purpose of this thesis is to find out whether it is possible to remarkably affect to flue gas emissions by changing the fuel mix.

To reach the goal of this study all solid fuels were analyzed. In addition, theoretical calculations of combustion were made for different mixes. According to results of calculations these mixes were tested in practice. It was found that not only the chemical composition of the fuel, but also other fuel properties defined the composition of flue gases.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [12245]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste