Sosiaalisen ympäristön vaikutukset nuoren kuluttajan vahinkovakuutusyhtiön valintaan
Värjä, Juho (2019)
Kandidaatintutkielma
Värjä, Juho
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903088167
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sosiaalisten ympäristötekijöiden vaikutuksia nuorten kuluttajien vakuutusyhtiön valintaan. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuluttajien sosiaalisten viiteryhmien vaikutuksiin vahinkovakuutusyhtiön valinnassa. Tutkimuksen avulla pyrittiin etsimään keinoja vaikuttaa ja tavoittaa nuoria kuluttajia vakuutusyhtiön ja vakuutusalan näkökulmasta. Kuluttajan sosiaalisen ympäristön tunteminen mahdollistaa uusien ratkaisujen innovointia, jotka edesauttavat vakuutusyhtiön asiakasuskollisuuden ja -tyytyväisyyden kehitystä. Tämä on tärkeää vakuutusyhtiön kannalta, koska vakuutusmarkkinoiden kilpailu on kiristynyt ja vakuutusyhtiön vaihto on yhä helpompaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen nuorta kuluttajaa LUT-yliopiston opiskelijaa. Tutkimus esittelee nuorten kuluttajien kokemat sosiaalisen ympäristön vaikutukset vakuutusyhtiön valintaan. Vakuutusyhtiön sosiaalisen median käyttö ja verkkosivut huomioidaan, mutta näillä ei koeta olevan suoranaista vaikutusta vakuutusyhtiön valintaan haastatteluaineiston perusteella. Keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että tärkeimmät vaikuttajat nuorten vakuutusyhtiön valintaan sosiaalisessa ympäristössä ovat lähisukulaiset ja kaverit. The aim of this qualitative research was to examine how social circumstances affect the way in which young consumers select an insurance company, by focusing on the influence of social reference groups when choosing a non-life insurance company in particular. Furthermore, the research aimed to find ways to influence and reach young consumers from the point of view of insurance companies and the insurance industry. By recognizing the social environment of the consumer, new innovative solutions that advance the loyalty and customer satisfaction of the consumer can be further improved. This is important for the insurance company, since the competition in the insurance market has increased and switching companies is easier than ever.
The research material was collected through semi-structured interviews, which were participated by ten young consumers from the LUT University. The research presents the influence of social environment when selecting an insurance company, as experienced by young consumers. The use of social media and websites of the insurance company are taken into account, however, according to the interview material, they do not seem to have a direct impact on the selection of the company. In conclusion, the results indicate that when considering social environment in the process of selecting an insurance company, for young consumers the main influence is friends and family.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kymmenen nuorta kuluttajaa LUT-yliopiston opiskelijaa. Tutkimus esittelee nuorten kuluttajien kokemat sosiaalisen ympäristön vaikutukset vakuutusyhtiön valintaan. Vakuutusyhtiön sosiaalisen median käyttö ja verkkosivut huomioidaan, mutta näillä ei koeta olevan suoranaista vaikutusta vakuutusyhtiön valintaan haastatteluaineiston perusteella. Keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta, että tärkeimmät vaikuttajat nuorten vakuutusyhtiön valintaan sosiaalisessa ympäristössä ovat lähisukulaiset ja kaverit.
The research material was collected through semi-structured interviews, which were participated by ten young consumers from the LUT University. The research presents the influence of social environment when selecting an insurance company, as experienced by young consumers. The use of social media and websites of the insurance company are taken into account, however, according to the interview material, they do not seem to have a direct impact on the selection of the company. In conclusion, the results indicate that when considering social environment in the process of selecting an insurance company, for young consumers the main influence is friends and family.