Developing advertising tool for esports broadcasting and production
Kareinen, Kalle (2019)
Diplomityö
Kareinen, Kalle
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903148860
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903148860
Tiivistelmä
During this decade, esports has become popular both financially and by the viewer count. Advertising in esports broadcasts have not yet reached their full potential. The goal for the Thesis was to develop a new kind of advertisement using game data to have more interesting advertisement comparing to the traditional advertising methods. The implementation was made for the broadcasts of video game Counter-Strike: Global Offensive and its effectiveness was measured by a survey. Implementation runs automatically with no actions needed by the broadcaster. According to the survey, the implementation was liked by the respondents, but its advertisement was not remembered any better than traditional static advertisements. The survey could have been planned and executed better, but implementation can still be developed further using the data given by the survey. Esportsista eli kilpapelaamisesta on tullut kuluvan vuosikymmenen aikana suosittua niin rahallisesti kuin yleisömäärissä mitattuna. Esports-lähetysten mainostustapojen kaikkea potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Diplomityön tavoitteena oli luoda uudenlainen mainos hyödyntäen pelin sisäistä tietoa tehden mainoksesta perinteisiä mainostustapoja mielenkiintoisempi. Implementaatio tehtiin Counter-Strike: Global Offensive -videopelin lähetyksiä varten ja sen toimivuutta mitattiin kyselytutkimuksella. Implementaatio toimii lähetysten aikana itsenäisesti ilman toimenpiteitä lähettäjältä. Implementaatio sai kyselytutkimuksessa hyvää palautetta, mutta mainosta ei muistettu paremmin kuin perinteisen mainostustavan staattisia mainoksia. Kyselyn toteutuksessa oli paljon parannettavaa, mutta implementaatiota voidaan kehittää sen pohjalta eteenpäin.