Lentokoneen päälaskutelineen yhteissimulaatio
Kauppila, Henri (2019)
Diplomityö
Kauppila, Henri
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229698
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229698
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena oli selvittää lentokoneen muuttuneiden inertiaominaisuuksien vaikutus konetyypin päälaskutelineiden tyyppivikaan, sekä selvittää laskutelineen kolmen pääkomponentin jännityskeskittymien sijainnit laskeutumisen aikana.
Tutkimus toteutettiin kehittämällä olemassa ollutta jäykillä osilla tehtyä simulointimallia. Tähän sisällytettiin joustavia osia, joiden niveliin mallinnettiin kaksi välystä. Lisäksi yhteissimulaatioon lisättiin iskunvaimentimen tarkempi dynamiikkamalli. Tämän toiminta varmistettiin vertaamalla tuloksia vastaavasta lentokoneesta saatuihin mittaustuloksiin.
Työn tuloksina saatiin simulaatiomalli, jolla pystytään tutkimaan laskutelineen dynamiikkaa laskeutumishetkellä. Tehdyillä alustavilla simulaatioilla saatiin selville kuinka joustavien osien dynamiikka muuttaa laskutelineen käyttäytymistä laskeutumisen aikana, sekä rakenteen jännityskeskittymien sijainnit pystyttiin selvittämään. The goal of this thesis was to study the effects of the aircraft’s changed mass distribution to the main landing gear typical failure and determine stress concentration locations of three main components during landing.
The study was done by enhancing the existing virtual simulation model of the landing gear. Three flexible parts were included to model and two joints with clearance were added to these parts. Also, a more detailed simulation model of shock absorber was added using co-simulation methods. Correct results of the shock absorber model were verified using measurements from real landing cases.
Outcome of this thesis was a co-simulation model which gives more realistic results of dynamic landing cases. Effect of flexible parts to system dynamics were studied and stress concentration locations were found out.
Tutkimus toteutettiin kehittämällä olemassa ollutta jäykillä osilla tehtyä simulointimallia. Tähän sisällytettiin joustavia osia, joiden niveliin mallinnettiin kaksi välystä. Lisäksi yhteissimulaatioon lisättiin iskunvaimentimen tarkempi dynamiikkamalli. Tämän toiminta varmistettiin vertaamalla tuloksia vastaavasta lentokoneesta saatuihin mittaustuloksiin.
Työn tuloksina saatiin simulaatiomalli, jolla pystytään tutkimaan laskutelineen dynamiikkaa laskeutumishetkellä. Tehdyillä alustavilla simulaatioilla saatiin selville kuinka joustavien osien dynamiikka muuttaa laskutelineen käyttäytymistä laskeutumisen aikana, sekä rakenteen jännityskeskittymien sijainnit pystyttiin selvittämään.
The study was done by enhancing the existing virtual simulation model of the landing gear. Three flexible parts were included to model and two joints with clearance were added to these parts. Also, a more detailed simulation model of shock absorber was added using co-simulation methods. Correct results of the shock absorber model were verified using measurements from real landing cases.
Outcome of this thesis was a co-simulation model which gives more realistic results of dynamic landing cases. Effect of flexible parts to system dynamics were studied and stress concentration locations were found out.