Malli arvoketjun kehittämiseen teknisessä kaupassa toimittajan ja laitevalmistajan yhteistyönä
Puolakka, Aki (2019)
Diplomityö
Puolakka, Aki
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229704
Tiivistelmä
Teknisessä kaupassa pyritään siirtymään komponenttimyynnistä arvopohjaiseen myyntiin. Tutkimusongelmana oli miten toimittajan ja laitevalmistajan suorituskykyä voidaan kehittää arvoketjuajattelun avulla. Työn tavoitteena oli luoda malli arvoketjun kehittämiseen teknisessä kaupassa toimittajan ja laitevalmistajan yhteistyönä. Tutkimuksessa muodostettiin teoreettiset viitekehykset: 1) Arvoketju teknisessä kaupassa. 2) Asiakasarvon muodostuminen. Työ suoritettiin tapaustutkimuksena. Empiirisessä osuudessa ratkaisumalli luotiin yhteistyössä teknisen kaupan toimittajayrityksen asiantuntijoiden kanssa. Malli testattiin kyseisen teknisen kaupan toimittajayrityksen kolmen laitevalmistaja-asiakkaan kanssa.
Tutkimuksen tuloksena muodostui malli arvoketjun kehittämiseen teknisessä kaupassa toimittajan ja laitevalmistajan yhteistyönä. Malli koostuu viidestä osa-alueesta: 1) Koko arvoketjun hahmottaminen 2) Valitaan tarkasteltava arvoketjun osa-alue 3) Nykytilanteen kuvaaminen ja kehityksen ideointi 4) Arvon muodostumisen tarkastelu 5) Lean PDCA implementoimiseen. Lisäksi työn tuloksina esitettiin: 1) Perustelut arvoketjuajattelun ja -mallin hyödyntämiselle. 2) Mallin implementointiin liittyviä vaikuttavuustekijöitä.
Asiakastesteistä saadun palautteen perusteella malli koettiin hyödylliseksi työkaluksi yhteistyön kehittämisessä. Mallin avulla on mahdollisuus kehittää sekä toimittajan että laitevalmistajan suorituskykyä. Mallin käyttöä suunnittelevan yrityksen tulee tarkastella mallin osa-alueiden sisältöä huomioiden oma toimintaympäristö. Johtuen suppeasta määrästä mallin kehitykseen osallistuneita yrityksiä ja henkilöitä, malli vaatii lisää käytännön testaamista ja saavutettujen vaikutusten mittaamista. The technical trade industry is changing from the component oriented selling model to value based selling (VBS). The aim of this study was to create a model for the value chain development in the technical trade between supplier and OEM. The research problem was to find out how the suppliers and OEMs performance could be developed by using value chain thinking. The study contains theoretical frameworks of: 1) Value chain in the technical trade 2) Creation of customer value. A company doing the technical trade as a supplier and three OEM customers of the company formed the practical framework for this study. The research method is a case study. In the empirical part of the study, the model was formed together with the technical trade professionals from the supplier company and tested with three OEMs.
The model constructed in this study consists of 5 parts: 1) Value chain – seeing the big picture 2) Selecting a part of value chain under examination 3) Description of current status and brainstorming progress 4) Check – The formation of value 5) Lean PDCA-tool for implementation. The following additional results were presented: 1) Arguments to use value chain thinking and the model. 2) Key factors to be recognized in the companies when planning implementation of the model. The feedback of customer tests was positive and the model was seen useful. The model helps to improve performance of both companies (supplier and OEM). There is a need to adjust the detailed content of the model to match each company’s specific environment. The number of companies and professionals involved in assessing the model was limited in this research. Next the model should be tested in practice and the performance of the model should be measured.
Tutkimuksen tuloksena muodostui malli arvoketjun kehittämiseen teknisessä kaupassa toimittajan ja laitevalmistajan yhteistyönä. Malli koostuu viidestä osa-alueesta: 1) Koko arvoketjun hahmottaminen 2) Valitaan tarkasteltava arvoketjun osa-alue 3) Nykytilanteen kuvaaminen ja kehityksen ideointi 4) Arvon muodostumisen tarkastelu 5) Lean PDCA implementoimiseen. Lisäksi työn tuloksina esitettiin: 1) Perustelut arvoketjuajattelun ja -mallin hyödyntämiselle. 2) Mallin implementointiin liittyviä vaikuttavuustekijöitä.
Asiakastesteistä saadun palautteen perusteella malli koettiin hyödylliseksi työkaluksi yhteistyön kehittämisessä. Mallin avulla on mahdollisuus kehittää sekä toimittajan että laitevalmistajan suorituskykyä. Mallin käyttöä suunnittelevan yrityksen tulee tarkastella mallin osa-alueiden sisältöä huomioiden oma toimintaympäristö. Johtuen suppeasta määrästä mallin kehitykseen osallistuneita yrityksiä ja henkilöitä, malli vaatii lisää käytännön testaamista ja saavutettujen vaikutusten mittaamista.
The model constructed in this study consists of 5 parts: 1) Value chain – seeing the big picture 2) Selecting a part of value chain under examination 3) Description of current status and brainstorming progress 4) Check – The formation of value 5) Lean PDCA-tool for implementation. The following additional results were presented: 1) Arguments to use value chain thinking and the model. 2) Key factors to be recognized in the companies when planning implementation of the model. The feedback of customer tests was positive and the model was seen useful. The model helps to improve performance of both companies (supplier and OEM). There is a need to adjust the detailed content of the model to match each company’s specific environment. The number of companies and professionals involved in assessing the model was limited in this research. Next the model should be tested in practice and the performance of the model should be measured.