Toimittajakyselyn laatiminen : case Terveystalo
Liias, Oskari (2018)
Kandidaatintyö
Liias, Oskari
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229720
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903229720
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena on laatia Terveystalon hankintatiimin käyttöön toimittajakyselylomake, sekä tarjota lukijalle katsaus asioista, joita tulee ottaa huomioon toimittajakyselyn käyttöönottoa suunnitellessa. Lisäksi työssä esitellään minkälaisia hyötyjä ja riskejä, joita toimittajakyselyn käyttämiseen saattaa liittyä.
Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiriaosuudesta. Kirjallisuusosuudessa perehdytään toimittajien arviointiin ja toimittajakyselyihin liittyvään teoriaan sekä esitellään tärkeimpiä toimittaja-arviointikriteereitä. Lisäksi työssä esitellään neljä käytännön esimerkkiä toimittajakyselyistä, joiden tarkoitus on havainnoida tapoja, miten toimittajakyselyitä voidaan järjestää. Empiriaosuus käsittelee kohdeyritys Terveystalon toimittajakyselyä. Osuudessa esitellään toimittajakyselyn sisältö sekä perustellaan valitut osa-alueet.
Työn tuloksena kohdeyritykselle luotiin toimittajien itsearviointiin perustuva toimittajakysely. Kyselyn kysymykset jaettiin osa-alueisiin, joita ovat vastuullisuus, laatu, tietoturva, asiakkuuden hoitaminen ja yleiset asiat.
Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiriaosuudesta. Kirjallisuusosuudessa perehdytään toimittajien arviointiin ja toimittajakyselyihin liittyvään teoriaan sekä esitellään tärkeimpiä toimittaja-arviointikriteereitä. Lisäksi työssä esitellään neljä käytännön esimerkkiä toimittajakyselyistä, joiden tarkoitus on havainnoida tapoja, miten toimittajakyselyitä voidaan järjestää. Empiriaosuus käsittelee kohdeyritys Terveystalon toimittajakyselyä. Osuudessa esitellään toimittajakyselyn sisältö sekä perustellaan valitut osa-alueet.
Työn tuloksena kohdeyritykselle luotiin toimittajien itsearviointiin perustuva toimittajakysely. Kyselyn kysymykset jaettiin osa-alueisiin, joita ovat vastuullisuus, laatu, tietoturva, asiakkuuden hoitaminen ja yleiset asiat.