Organisatorinen oppiminen : case -tutkimus suomalaisen finanssialan yhtiön Lean -toiminnassa
Jokinen, Juho (2019)
Pro gradu -tutkielma
Jokinen, Juho
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032810355
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032810355
Tiivistelmä
Organisaatioiden oppiminen ja aineeton pääoma muodostavat yhä merkittävämmän osan organisaatioiden kestävästä kilpailuedusta. Tästä johtuen kokonaisuuden ymmärtäminen herättää kasvavaa mielenkiintoa. Organisaatiotason oppiminen muodostuu prosessista, kontekstista ja ihmisistä, joista erityisen mielenkiinnon kohteena tässä tutkimuksessa on oppimisen konteksti finanssialan kohdeorganisaatiossa. Tässä oppimiskontekstissa sovelletaan Lean -ajattelun mukaista toimintamallia.
Pankki- ja vakuutusalalla Lean -ajattelun mukainen kehittämis- ja oppimismalli on herättänyt mielenkiintoa toimialan organisaatioiden ollessa moninaisten tehostuspaineiden edessä. Painetta asettaa lisääntynyt regulaatio mutta eritoten muuttuva asiakaskäyttäytyminen.
Tässä Pro gradu -tutkielmassa keskitytään tutkimaan ja mittamaan valitun kohdeyrityksen organisatorisen oppimiskontekstin käsitettyä astetta ja sitä onko tällä henkilöstön käsittämällä oppiskontekstin implementointiasteella korrelaatiota toteutuneiden kehitysaloitteiden kanssa vertaamalla organisaation eri osia keskenään. Tämän lisäksi oppimiskontekstin käsitettyä implementointiastetta verrataan organisaatiosta tunnistettujen henkilöstöryhmien kesken.
Aiheen aikaisempi tutkimus rahoitusalalla on keskittynyt luomaan mittaristoa, kuinka käsitettyä Lean -astetta voidaan mitata. Aiempi tutkimus on kuitenkin jättänyt yhteyden toteutuneeseen oppimiseen vaille huomiota. Tämän tutkielman perusteella henkilöstön käsittämällä Lean -asteella ja toteutuneella oppimisella on vahvaa yhteyttä, joskin tutkimuksen tulokset rajoittuvat yhteen tutkimusorganisaatioon ja siinä rajalliseen määrään vertailupareja.
Pankki- ja vakuutusalalla Lean -ajattelun mukainen kehittämis- ja oppimismalli on herättänyt mielenkiintoa toimialan organisaatioiden ollessa moninaisten tehostuspaineiden edessä. Painetta asettaa lisääntynyt regulaatio mutta eritoten muuttuva asiakaskäyttäytyminen.
Tässä Pro gradu -tutkielmassa keskitytään tutkimaan ja mittamaan valitun kohdeyrityksen organisatorisen oppimiskontekstin käsitettyä astetta ja sitä onko tällä henkilöstön käsittämällä oppiskontekstin implementointiasteella korrelaatiota toteutuneiden kehitysaloitteiden kanssa vertaamalla organisaation eri osia keskenään. Tämän lisäksi oppimiskontekstin käsitettyä implementointiastetta verrataan organisaatiosta tunnistettujen henkilöstöryhmien kesken.
Aiheen aikaisempi tutkimus rahoitusalalla on keskittynyt luomaan mittaristoa, kuinka käsitettyä Lean -astetta voidaan mitata. Aiempi tutkimus on kuitenkin jättänyt yhteyden toteutuneeseen oppimiseen vaille huomiota. Tämän tutkielman perusteella henkilöstön käsittämällä Lean -asteella ja toteutuneella oppimisella on vahvaa yhteyttä, joskin tutkimuksen tulokset rajoittuvat yhteen tutkimusorganisaatioon ja siinä rajalliseen määrään vertailupareja.