Elintarvikkeiden pakkausteknologian kaupallistamisen valmistelu
Nokelainen, Anni (2019)
Diplomityö
Nokelainen, Anni
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032810356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019032810356
Tiivistelmä
Muovi on yhä käytetyin materiaali elintarvikepakkauksissa. LUT-yliopistossa on kehitetty kuitu- ja biopohjaisia pakkausratkaisuja korvaamaan uusiutumattomien öljypohjaisten muovien käyttöä. Tämän diplomityön tavoitteena oli valmistella LUTissa kehitetyn elintarvikkeiden pakkausteknologian eli PAKKAAMO 2020 -pakkausyksikön kaupallistamista. Työssä tehtiin asiakastarvekartoitus selvittämällä elintarvikkeita pakkaavien yritysten pakkaamiskäytäntöjä sekä niihin liittyviä kehitystarpeita ja haasteita. Lisäksi kartoitettiin yritysten kiinnostus pakkausyksikön ja sillä valmistettavien kartonkivuokien pilotointiin. Asiakastarvekartoitus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla 11 elintarvikealan tuottajaa. Työssä määritettiin pakkausyksiköllä valmistettavan kartonkivuoan valmistusarvo ja mallinnettiin tuotantomäärän vaikutusta kartonkivuoan hintaan. Työn teoreettinen pohja rakennettiin kirjallisuustutkimuksen avulla pakkausteknologian kaupallistamiseen liittyen.
Tutkimustuloksena haastateltavien joukosta löytyi kiinnostusta ekologisiin pakkauksiin. Tuottajien yleisin nykyisten pakkausten kehitystarve oli muovittomuus. Taustalla oli tietoisuus toimialan trendeistä ja kuluttajien kysyntä. Ekologisiin pakkauksiin siirtyminen koettiin myös tukevan yrityksen liiketoimintaa eri tavoin, kuten vahvistavan brändiä. Haastateltavista yrityksistä ei löytynyt halukkuutta teknologian pilotointiin, sillä haastatellut olivat pääasiassa pieniä tuottajia ja hankkivat tuotepakkauksensa valmiina. Sen sijaan halukkaita yrityksiä löytyi kokeilemaan teknologialla valmistettavia kartonkivuokia tuotteilleen. Kartonkivuoka koettiin sopivan esimerkiksi valmisruoille, lihatuotteille ja marjoille sellaisenaan. Lisäksi yrityksissä nousi esille eri vaatimuksia, jotta kartonkivuoka soveltuisi vielä paremmin valmistetuille tuotteille. Näitä ideoita voidaan hyödyntää pakkausratkaisujen jatkokehityksessä. Laskentaosion tulokset ovat käytettävissä teknologian hinnoittelussa ja asiakaskohderyhmän valitsemisessa. Plastic is still the most widely used material in food packaging. At LUT University, fiber and bio-based packaging solutions have been developed to replace the use of non-renewable oil-based plastics. The objective of this Master’s Thesis was to prepare the commercialization of developed food packaging technology: PAKKAAMO 2020 -packaging unit. A customer needs assessment was conducted to research what kind of development needs and challenges food-packing companies have faced in their packing operations. In addition, the interest of companies for piloting the packaging unit and the paperboard trays it produces was investigated. The customer needs assessment was carried out as qualitative research by interviewing 11 food producer companies. Also in this study, the cost value of a fiber-based tray was determined and the effect of production volume on the package’s price was modeled. Theory of this study was formed from a literature review on commercialization of packaging technology.
As a result, interest in ecological packaging was found among the interviewees. Producers' most common development need for current packaging was to replace plastic. This was due to awareness of the industry’s trends and customer demand. Ecological packaging was also seen to support business in different ways, such as strengthen the company’s brand. None of the interviewed companies wanted to pilot the developed technology since they were mainly small food producers who bought their packages ready-made. Instead, interested companies were found to try the paperboard trays for their products. The paperboard tray was considered suitable for instance for convenience food, meat products and berries. In addition, the interviewees told different demands on how the paperboard tray could be more suitable for the company’s products. These ideas may be used in further development of the packaging solutions. Results from the calculation section are useful in pricing and in selecting the customer target group for the technology.
Tutkimustuloksena haastateltavien joukosta löytyi kiinnostusta ekologisiin pakkauksiin. Tuottajien yleisin nykyisten pakkausten kehitystarve oli muovittomuus. Taustalla oli tietoisuus toimialan trendeistä ja kuluttajien kysyntä. Ekologisiin pakkauksiin siirtyminen koettiin myös tukevan yrityksen liiketoimintaa eri tavoin, kuten vahvistavan brändiä. Haastateltavista yrityksistä ei löytynyt halukkuutta teknologian pilotointiin, sillä haastatellut olivat pääasiassa pieniä tuottajia ja hankkivat tuotepakkauksensa valmiina. Sen sijaan halukkaita yrityksiä löytyi kokeilemaan teknologialla valmistettavia kartonkivuokia tuotteilleen. Kartonkivuoka koettiin sopivan esimerkiksi valmisruoille, lihatuotteille ja marjoille sellaisenaan. Lisäksi yrityksissä nousi esille eri vaatimuksia, jotta kartonkivuoka soveltuisi vielä paremmin valmistetuille tuotteille. Näitä ideoita voidaan hyödyntää pakkausratkaisujen jatkokehityksessä. Laskentaosion tulokset ovat käytettävissä teknologian hinnoittelussa ja asiakaskohderyhmän valitsemisessa.
As a result, interest in ecological packaging was found among the interviewees. Producers' most common development need for current packaging was to replace plastic. This was due to awareness of the industry’s trends and customer demand. Ecological packaging was also seen to support business in different ways, such as strengthen the company’s brand. None of the interviewed companies wanted to pilot the developed technology since they were mainly small food producers who bought their packages ready-made. Instead, interested companies were found to try the paperboard trays for their products. The paperboard tray was considered suitable for instance for convenience food, meat products and berries. In addition, the interviewees told different demands on how the paperboard tray could be more suitable for the company’s products. These ideas may be used in further development of the packaging solutions. Results from the calculation section are useful in pricing and in selecting the customer target group for the technology.