Ejektorijärjestelmän vajaatoiminnan vianetsintä
Skogberg, Waltteri (2019)
Diplomityö
Skogberg, Waltteri
2019
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110745
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä selvitetään Olkiluoto 2 -ydinvoimalaitosyksikön uusitun tyhjöjärjestelmän toimintaa. Työn tärkeimpänä tavoitteena oli löytää toisen redundantin ejektorilinjan toimintaa heikentäneen vian alkuperä ja ratkaisu vian korjaamiseksi sekä koota vikaselvityksen vaiheet yhdeksi kokonaisuudeksi. Toinen tavoite oli selvittää keino parantaa laitoksen käyttökerrointa nopeuttamalla turbiinilauhduttimen tyhjönvetoa.
Työssä selvitetään lauhtumattomien kaasujen alkuperä ja miten kaasujen kerääntyminen lauhduttimelle nostaa sen toimintapainetta. Lisäksi esitetään ejektorien ja ejektorilinjojen toimintaperiaate sekä OL2:n ejektorijärjestelmän ja siihen liittyvien järjestelmien rakenne. Uusitun ejektorijärjestelmän suunnitteluperusteet selvitetään sekä kuvaillaan laitteiden asennusta edeltäneen tehdastestin kulku. Lisäksi kuvaillaan, miten Apros-mallinnusta käytettiin vikaselvityksessä ja tyhjönvetoanalyysissa apuna. Vikaselvityksen eteneminen ja vian löytyminen linjan välilauhduttimen ylösalaisin asennetusta virranohjauslevystä käydään läpi. Lopuksi esitellään tämän aiheuttamat ongelmat linjan toiminnassa sekä korjaus-toimenpiteet.
Työssä tutkitaan myös, miten tyhjönveto eroaa tehoajosta ejektorijärjestelmän kannalta. Tyhjönvedon nopeuteen vaikuttavia keinoja ja niiden toteutettavuutta selvitetään. Lopuksi esitellään laitemuutokset ja operointitavat, joiden pitäisi lyhentää tyhjönvetoaikaa. In this master's thesis operation of the renewed vacuum system at Olkiluoto 2 nuclear power plant unit is studied. The aim of this thesis was to find the source of malfunction for one of the redundant ejector lines and a solution to fix it and to describe the troubleshooting. Another aim was to investigate ways to improve the capacity factor of the unit by shortening the evacuation time of the main condenser.
The origin of non-condensable gases and the effect of their accumulation in the condenser are studied. The working principles of steam jet ejectors and ejector lines are described as well as other components and systems related to the ejector system. This thesis includes a description of the design principles of this system and the factory acceptance test done before the installation of the ejectors. The Apros-model used in the troubleshooting and the evacuation time analysis is described. After these the different phases of the troubleshooting are discussed and finally the discovery of the misaligned baffle of an intercondenser was found to be the cause of the malfunction.
The difference in ejector system performance between normal operation and air evacuation period is discussed and possible ways to shorten the evacuation time and their feasibility are studied. Lastly the evacuation capacity improving ejector system modifications and changes in the operation are described.
Työssä selvitetään lauhtumattomien kaasujen alkuperä ja miten kaasujen kerääntyminen lauhduttimelle nostaa sen toimintapainetta. Lisäksi esitetään ejektorien ja ejektorilinjojen toimintaperiaate sekä OL2:n ejektorijärjestelmän ja siihen liittyvien järjestelmien rakenne. Uusitun ejektorijärjestelmän suunnitteluperusteet selvitetään sekä kuvaillaan laitteiden asennusta edeltäneen tehdastestin kulku. Lisäksi kuvaillaan, miten Apros-mallinnusta käytettiin vikaselvityksessä ja tyhjönvetoanalyysissa apuna. Vikaselvityksen eteneminen ja vian löytyminen linjan välilauhduttimen ylösalaisin asennetusta virranohjauslevystä käydään läpi. Lopuksi esitellään tämän aiheuttamat ongelmat linjan toiminnassa sekä korjaus-toimenpiteet.
Työssä tutkitaan myös, miten tyhjönveto eroaa tehoajosta ejektorijärjestelmän kannalta. Tyhjönvedon nopeuteen vaikuttavia keinoja ja niiden toteutettavuutta selvitetään. Lopuksi esitellään laitemuutokset ja operointitavat, joiden pitäisi lyhentää tyhjönvetoaikaa.
The origin of non-condensable gases and the effect of their accumulation in the condenser are studied. The working principles of steam jet ejectors and ejector lines are described as well as other components and systems related to the ejector system. This thesis includes a description of the design principles of this system and the factory acceptance test done before the installation of the ejectors. The Apros-model used in the troubleshooting and the evacuation time analysis is described. After these the different phases of the troubleshooting are discussed and finally the discovery of the misaligned baffle of an intercondenser was found to be the cause of the malfunction.
The difference in ejector system performance between normal operation and air evacuation period is discussed and possible ways to shorten the evacuation time and their feasibility are studied. Lastly the evacuation capacity improving ejector system modifications and changes in the operation are described.