Etätyöntekijän motivaatio ICT -alan asiantuntijaorganisaatioissa : Case Visma Solutions Oy
Paananen, Vilppu (2018)
Kandidaatintutkielma
Paananen, Vilppu
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110754
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan tekijöitä, jotka vaikuttavat etätyöskentelevän ICT -alan asiantuntijan motivaatioon. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa etätyötä tekevien työntekijöiden esimiehiä tunnistamaan erilaisille työntekijöille tyypillisiä motivaattoreita ja pyrkiä auttamaan työntekijää motivoitumaan työstään paremmin vaikka päivittäistä kasvokkaista kontaktia ei olisi. Teoriaosuudessa esitellään tutkimuksen kannalta merkittäviä motivaation teorioita. Empiirinen osio on jaettu yrityskohtaiseen haastattelututkimukseen, joka tuo analyysiin syvyyttä sekä organisaatiokontekstin, ja kvantitatiiviseen tutkimukseen, jossa etätyön motivoivuudesta on kehitetty lineaarinen regressiomalli. Haastattelututkimuksesta ilmeni, että motivaatioon vaikuttavat tekijät voivat olla hyvin erilaisia eri työntekijöillä, joskin varsinkin kokeneet työntekijät painottivat autonomian merkityksellisyyttä työskentelyssä vähemmän kokeneiden työntekijöiden suhtautuessa kriittisesti erityisesti kommunikaatioon ja työn suoritustasoon. Myös lineaarinen malli nosti tärkeimmiksi tekijöiksi riippumattomuuden ja vapaa-ajan tunnustaen erot erilaisten kokemusluokkien välillä. Kokonaisuudessaan tutkimus antaa esimiehille suosituksen etätyöntekijän tukemisesta itseohjautuvana henkilönä, tavoitteiden selkeästä kommunikoinnista sekä henkilökohtaisen vapaa-ajan huomioimisesta työn ohessa. The purpose of this thesis is to analyze factors that affect the motivation of telecommuting specialists in the information and communication technology area. The thesis aims to help managers recognize these typical motivators and thus support the telecommuting employees’ overall motivation on work regardless of the lack of daily contact. Firstly, a theoretical framework is built to define earlier literature on motivation. The empirical part is divided into an interview-based organization-specific study and a quantitative research, which develops a linear model between motivational factors and the experienced motivation. Based on the interviews it came clear that the factors of motivation can vary greatly between different employees although experienced employees seemed to emphasize the importance of autonomy whereas less experienced employees valued communication and feedback processes. The linear model included sum factors of independency and free time but also confirmed the differences between employees with different experience levels. The research further suggests that managers should support the autonomy of the telecommuters, communicate the expectations clearly and consider the needs of free time of the employees.