Yrittäjyyden opetus ja koulutuksen yrittäjyyslinjausten toteutus ammatillisessa koulutuksessa
Ryyppö, Matti (2019)
Diplomityö
Ryyppö, Matti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040310989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040310989
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö julkisti uudet linjaukset yrittäjyyden opetukseen ja yrittäjäkasvatukseen eri kouluasteille maaliskuussa 2017. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yrittäjyyttä opetetaan Stadin ammatti- ja aikuisopiston tekniikan ja logistiikan alalla, samalla tutkien julkistettujen linjausten hyödyntämistä. Julkistetut yrittäjyyden opetuksen linjaukset sisälsivät käsitteet yrittäjyyskasvatuksen keskeisistä osa-alueista sekä kysymyksiä ja työkaluja opettamisen ja arvioinnin tueksi. Lisäksi tutkimuksessa keskitytään oppimisympäristöihin ja henkilökohtaiseen opintojen suunnitteluun.
Tutkimuksen teoriaosassa perehdytään kirjallisuuden kautta yrittäjyyden opetukseen, sen tavoitteisiin, toteutuksiin ja toteuttajiin. Tavoitteena on avata jo tutkitun tiedon kautta yrittäjyyden opetuksen ja yrittäjyyskasvatuksen toimintamalleja ja käsitteitä.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen haastateltavat ovat yrittäjyyden opettajia. Haastateltavien taustat vaihtelevat, samoin kuin kokemus yrittäjyyden opettamisesta. Tutkimuksen aikana myös oppilaitoksen organisaatio ja ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö uudistuivat.
Tutkimuksen tuloksena selvisi yrittäjyyden opetuksen olevan hyvin opettajariippuvaista, opettajien ollessa hyvin sitoutuneita työhönsä. Opetus- ja kulttuuriministeriön uusien linjausten tuntemus todettiin yrittäjyyden opettajien keskuudessa vähäiseksi. Uusien linjausten mukaisia toimia kuitenkin toteutettiin, osin tiedostamattaan. Tulokset toivat myös esiin pohdinnan yrittäjyyden opettajan kokemus- ja koulutusvaatimuksesta, sekä oman yrittäjyyden tai yritystoiminnan tarpeellisuudesta. Ministry of Education and Culture published new policies of entrepreneur education for different school levels in March 2017. The goal of this thesis is to research how entrepreneur education is accomplished and how the new educational policies have been taken into use at Helsinki Vocational School (and Adult Institute), Stadin ammatti- ja aikuisopisto, on technical and logistics training program. New released policy includes major concepts of the basic areas of the entrepreneurship education and questions and tools for teaching and evaluation. In addition, educational environments and personal study planning are key issues on this thesis.
The theory section of this thesis consists of a literature review on entrepreneurship teaching, its goals, achievements and implementers. The goal is with already investigated information to study entrepreneurship teaching methods and entrepreneurship education models and concepts.
The research part of this thesis is based on qualitative interviews. The interviewed teachers were specialized in teaching entrepreneurship. Their backgrounds and experience in teaching entrepreneurship were variable. In addition, the organization of the school changed and the new legislation of the vocational education (reform) came into effect during the research.
The results of this study indicate that entrepreneur education is highly dependent on each teacher's personality while teachers were committed to their work. The new policies of entrepreneur education were not well known among the teachers. However, the policies were taken into action, partly unconsciously. The results also raise the question about the experience and education required for a qualified entrepreneurship teacher as well as the necessity of having own entrepreneur experience.
Tutkimuksen teoriaosassa perehdytään kirjallisuuden kautta yrittäjyyden opetukseen, sen tavoitteisiin, toteutuksiin ja toteuttajiin. Tavoitteena on avata jo tutkitun tiedon kautta yrittäjyyden opetuksen ja yrittäjyyskasvatuksen toimintamalleja ja käsitteitä.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksen haastateltavat ovat yrittäjyyden opettajia. Haastateltavien taustat vaihtelevat, samoin kuin kokemus yrittäjyyden opettamisesta. Tutkimuksen aikana myös oppilaitoksen organisaatio ja ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö uudistuivat.
Tutkimuksen tuloksena selvisi yrittäjyyden opetuksen olevan hyvin opettajariippuvaista, opettajien ollessa hyvin sitoutuneita työhönsä. Opetus- ja kulttuuriministeriön uusien linjausten tuntemus todettiin yrittäjyyden opettajien keskuudessa vähäiseksi. Uusien linjausten mukaisia toimia kuitenkin toteutettiin, osin tiedostamattaan. Tulokset toivat myös esiin pohdinnan yrittäjyyden opettajan kokemus- ja koulutusvaatimuksesta, sekä oman yrittäjyyden tai yritystoiminnan tarpeellisuudesta.
The theory section of this thesis consists of a literature review on entrepreneurship teaching, its goals, achievements and implementers. The goal is with already investigated information to study entrepreneurship teaching methods and entrepreneurship education models and concepts.
The research part of this thesis is based on qualitative interviews. The interviewed teachers were specialized in teaching entrepreneurship. Their backgrounds and experience in teaching entrepreneurship were variable. In addition, the organization of the school changed and the new legislation of the vocational education (reform) came into effect during the research.
The results of this study indicate that entrepreneur education is highly dependent on each teacher's personality while teachers were committed to their work. The new policies of entrepreneur education were not well known among the teachers. However, the policies were taken into action, partly unconsciously. The results also raise the question about the experience and education required for a qualified entrepreneurship teacher as well as the necessity of having own entrepreneur experience.