Yrittäjä pk-yrityksen kasvun esteenä
Kaistinen, Marko (2019)
Kandidaatintutkielma
Kaistinen, Marko
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911684
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040911684
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa keskeiset tekijät yrittäjän kasvumotivaatioihin sekä pohtia mitä kyvykkyyksiä yrittäjältä vaaditaan liiketoimintansa kasvattamiseksi. Tavoitteena on löytää vastauksia tutkielman varsinaiseen kysymykseen ”Mikä estää yrittäjää kasvattamasta yritystään?”
Tutkimuksen teoreettinen osuus tarkastelee yrityksen kasvuun vaikuttavia ilmiöitä sen eri näkökulmista. Keskeisin tarkastelun kohde on ekonomis-psykologisen näkökulma, minkä avulla on tarkoitus ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat eniten yrittäjän kasvuhalukkuuteen ja -tarpeeseen. Kiinnostuksen kohteena on myös tunnistaa teemoja, joiden vaikutus yrityksen kasvuun ja kehitykseen merkityksellinen yrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen osuus tässä laadullisessa tutkimuksessa perustuu kolmeen pääteoriaan; Greiner L.E., Davidsson P. ja Wiklund J., joiden tehtävänä on valoittaa yrittäjän kasvumotivaatiota, liiketoiminnan kasvun vaiheita sekä kasvuun vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että kasvattaakseen johtamaansa yritystä yrittäjällä tulee olla vahva henkilökohtainen tarve johtamaansa yritystä kohtaan sekä omata myönteinen asenne yrityksen pitkän aikavälin kasvupyrkimyksien suhteen. Toiseksi yrittäjän on osattava hyödyntää olemassa olevia resursseja ja kyvykkyyttä monipuolisesti suhteessa havaittuun kasvumahdollisuuteen valitun strategian mukaisesti. The purpose of this study is to identify the main elements of the entrepreneur’s growth motivation and to find out what critical business skills are needed to increase his/her own business. The object is to discover answers to the main question of this study “What prevents entrepreneur to growth his/her business?”
The theoretical part of this study examines the phenomena that affect the growth of the company from different perspectives. The main subject of the review is economic-psychological which purpose is to help us understand better what aspects influence the most entrepreneur’s growth motivation and need. Special interest is also to identify themes that have an impact on the growth and development to the business from entrepreneur’s point of view. Theoretical context of this qualitative study is based on three main theories; Greiner L.E., Davidsson P and Wiklund J., which illuminates entrepreneur’s growth motivation and business growth.
It was concluded that in the order to grow entrepreneur’s own business, he needs a strong personal need and positive attitude towards the long-term expectations. Secondly, it’s very important that entrepreneur is capable to utilize his business recourses and skills in several way in relations to the identified growth prospects within boundaries of chosen strategy.
Tutkimuksen teoreettinen osuus tarkastelee yrityksen kasvuun vaikuttavia ilmiöitä sen eri näkökulmista. Keskeisin tarkastelun kohde on ekonomis-psykologisen näkökulma, minkä avulla on tarkoitus ymmärtää, mitkä tekijät vaikuttavat eniten yrittäjän kasvuhalukkuuteen ja -tarpeeseen. Kiinnostuksen kohteena on myös tunnistaa teemoja, joiden vaikutus yrityksen kasvuun ja kehitykseen merkityksellinen yrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen osuus tässä laadullisessa tutkimuksessa perustuu kolmeen pääteoriaan; Greiner L.E., Davidsson P. ja Wiklund J., joiden tehtävänä on valoittaa yrittäjän kasvumotivaatiota, liiketoiminnan kasvun vaiheita sekä kasvuun vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että kasvattaakseen johtamaansa yritystä yrittäjällä tulee olla vahva henkilökohtainen tarve johtamaansa yritystä kohtaan sekä omata myönteinen asenne yrityksen pitkän aikavälin kasvupyrkimyksien suhteen. Toiseksi yrittäjän on osattava hyödyntää olemassa olevia resursseja ja kyvykkyyttä monipuolisesti suhteessa havaittuun kasvumahdollisuuteen valitun strategian mukaisesti.
The theoretical part of this study examines the phenomena that affect the growth of the company from different perspectives. The main subject of the review is economic-psychological which purpose is to help us understand better what aspects influence the most entrepreneur’s growth motivation and need. Special interest is also to identify themes that have an impact on the growth and development to the business from entrepreneur’s point of view. Theoretical context of this qualitative study is based on three main theories; Greiner L.E., Davidsson P and Wiklund J., which illuminates entrepreneur’s growth motivation and business growth.
It was concluded that in the order to grow entrepreneur’s own business, he needs a strong personal need and positive attitude towards the long-term expectations. Secondly, it’s very important that entrepreneur is capable to utilize his business recourses and skills in several way in relations to the identified growth prospects within boundaries of chosen strategy.