• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
LUTPubin haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big datan hyödyntäminen markkinoinnissa B2C-verkkokaupoissa

Vainio, Valtteri (2019)

Linkki tietueeseen
Katso/Avaa
Kandidaatintyo_Vainio_Valtteri.pdf (499.6Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Vainio, Valtteri
2019

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313157

Tiivistelmä

Tässä kandidaatintyössä tutkitaan miten B2C-verkkokaupat voivat hyödyntää big dataa markkinoinnissa. Työssä verkkokaupat jaetaan kahteen ryhmään: alustatalouden verkkokauppoihin ja perinteisiin verkkokauppoihin.

Big data käsitetään joskus ainoastaan suurina tietomäärinä, jolloin sen muut ominaisuudet jäävät ilman huomiota. Volyymin lisäksi big dataa voidaan kuvata kuitenkin myös sen vauhdin, vaihtelevuuden, todenmukaisuuden ja arvon avulla. Big datan monimutkaisuuden vuoksi sitä ei voida käsitellä perinteisten tiedonhallinta ja data-analytiikkakeinojen avulla, mikä rajoittaakin sen käyttämistä.

Viime vuosien aikana kuluttajadatan hankkimisen merkitys on korostunut sähköisen liiketoiminnan markkinoilla. Tämä on antanut etulyöntiaseman alustatalouden yrityksille. Suuret verkkokaupankäyntiä harjoittavat toimijat, kuten Amazon ja Zalando, pystyvät keräämään dataa kuluttajista, jotka eivät ole vielä edes kyseisten yritysten asiakkaita. Tätä dataa hyödyntämällä, yritykset voivat kohdistaa tehokkaita markkinointitoimenpiteitä yksittäisiin kuluttajiin useilla erilaisilla tavoilla.

Big dataa hyödyntääkseen yrityksellä tulee olla käytössä laadukas teknologinen infrastruktuuri ja osaava henkilöstö. Mittavat resurssivaatimukset rajoittavat perinteisten verkkokauppojen mahdollisuuksia hyödyntää big dataa. Tästä syystä useat pienemmät yritykset joutuvat turvautumaan datan käsittelyyn erikoistuneisiin palveluntarjoajiin.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3416]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja