Yhteiskuntavastuun vaikutukset yrityksen strategian laadintaan suomalaisessa elintarviketeollisuudessa
Pitkänen, Weerti (2019)
Kandidaatintyö
Pitkänen, Weerti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313158
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313158
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka yhteiskuntavastuu vaikuttaa yrityksen strategian laadintaan. Keskeiseen sisältöön kuuluvat yrityksen yhteiskuntavastuun kolme osa-aluetta (ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen) sekä yrityksen strateginen viitekehys, jossa keskitytään strategian suunnitteluun, strategia-analyyseihin ja laadintaprosessiin sekä sen aikana ilmenneisiin haasteisiin.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, perustuen sekä perinteisimpiin että ajankohtaisiin tieteellisiin artikkeleihin ja alan kirjallisuuteen sekä lakiteksteihin. Empiirinen tutkimus tehdään analysoimalla suomalaisten elintarviketeollisuudessa toimivien yritysten yhteiskuntavastuu- ja vuosiraportteja sekä yritysten nettisivuja ja vuosikertomuksia, jonka jälkeen rinnastetaan näistä saatuja tuloksia strategian laadintaprosessiin. Tällä saadaan havainnollistettua yhteiskuntavastuun oleellisuutta strategian laadintaprosessin aikana. Työn tuloksena on selvitys siitä, kuinka yhteiskuntavastuun ulottuvuudet voivat vaikuttaa ja näkyä yrityksen strategian laadinnassa ja millaisia haasteita niihin liittyen voi esiintyä. Samalla huomataan, että iso osa strategian laadintaan vaikuttavista tekijöistä eivät liity vain yhteen osa-alueeseen vaan jopa kaikkiin kolmeen, kuten esimerkiksi työolot, liiketoiminnan kannattavuus, päästöt ja saasteet sekä ilmastonmuutos.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, perustuen sekä perinteisimpiin että ajankohtaisiin tieteellisiin artikkeleihin ja alan kirjallisuuteen sekä lakiteksteihin. Empiirinen tutkimus tehdään analysoimalla suomalaisten elintarviketeollisuudessa toimivien yritysten yhteiskuntavastuu- ja vuosiraportteja sekä yritysten nettisivuja ja vuosikertomuksia, jonka jälkeen rinnastetaan näistä saatuja tuloksia strategian laadintaprosessiin. Tällä saadaan havainnollistettua yhteiskuntavastuun oleellisuutta strategian laadintaprosessin aikana. Työn tuloksena on selvitys siitä, kuinka yhteiskuntavastuun ulottuvuudet voivat vaikuttaa ja näkyä yrityksen strategian laadinnassa ja millaisia haasteita niihin liittyen voi esiintyä. Samalla huomataan, että iso osa strategian laadintaan vaikuttavista tekijöistä eivät liity vain yhteen osa-alueeseen vaan jopa kaikkiin kolmeen, kuten esimerkiksi työolot, liiketoiminnan kannattavuus, päästöt ja saasteet sekä ilmastonmuutos.