Toimitilajohtamisen lisäarvo ja sen mittaaminen organisaatioissa
Kiiskinen, Pentti (2019)
Diplomityö
Kiiskinen, Pentti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013794
Tiivistelmä
Toimitilajohtaminen on osa kiinteistöjohtamista. Sen tavoite on tukea organisaation ydintoiminnan tuloksen tekemistä tarjoamalla lisäarvoa tuottava työympäristö ja toimia omalta osaltaan organisaation toimintaprosessien kehittämisen tukena. Lisäarvo on pystyttävä perustelemaan johtamisjärjestelmässä tärkeimmille sidosryhmille. Tuotettua lisäarvoa ja suorituskykyä tulisi mitata kriittisesti sopivilla mittareilla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimitilajohtamisen kytkeytymistä organisaatioiden strategiseen johtamiseen ja lisäarvoketjuun. Tutkimuksessa kartoitettiin myös toimitilajohtamiseen soveltuvia suorituskyvyn mittausmenetelmiä. Kyselytutkimus kohdistettiin valtionhallintoon. Verkkokyselynä toteutetun tutkimuskyselyn kysymykset käsittelivät toimitilajohtamisen integroimista strategiseen johtamiseen, suorituskykymittausta ja lisäarvotekijöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimitilajohtamiskentän tutkimus, käsitteet, liittäminen johtamisprosessiin sekä suorituskyvyn mittaus tarvitsevat lisätutkimusta. Suomen valtionhallintoon kohdistettu tutkimuksen otanta osoitti, että toimitilajohtamisen suorituskyvyn kokonaismittausjärjestelmien käyttö vastaajien keskuudessa on hyvin vähäistä. Yksittäisiä tunnuslukuja seurataan lähinnä erilaisista raporteista ja keskeisimpiä mittareita ovat henkilöstötyytyväisyys ja tilatehokkuus. Olennaista on liittää toimitilajohtaminen strategisen johtamisen osaksi ja toteuttaa käytettävät mittarit siten, että ne ovat käyttökelpoisia ja tukevat parhaalla mahdollisella tavalla organisaation strategisia ydintavoitteita sekä toimintaa.
Tutkimuksessa esille tuodut näkökohdat auttavat toimitilayksiköitä määrittelemään sekä osoittamaan lisäarvonsa organisaatiolle ja hahmottamaan eri mahdollisuuksia suorituskyvyn mittaamiselle. Tutkimus tuotti myös ehdotuksia jatkotutkimuksille. Facilities management (FM) is part of real estate management (REM). Its goal is to support the organization's core business performance by providing a value-added work environment and to contribute to the development of organizational processes. The added value must be able to justify the key stakeholders in the management system. The added value and performance should be measured critically with suitable meters.
The aim of the study was to investigate the link between business management and the strategic management and value chain of organizations. The survey also identified performance measurement methods suitable for business management. The survey was targeted at the Finnish central government. The questions in the online survey were about integrating business management into strategic management, performance measurement, and added value factors.
The study concludes that research and concepts in the field of business management and performance evaluation of performance management processes and performance indicators need further research. The sampling collected from the Finnish central government showed that the use of measurement systems by respondents is very limited. Various reports are used for monitoring individual key figures. Personnel satisfaction and space efficiency proved to be key indicators of the research survey. It is essential to select and implement the indicators that are used so that they are usable and best support the organisation's strategic core goals and activities.
The aspects highlighted in the study contribute to defining and demonstrating added value to the organization. It also helps to perceive different possibilities for measuring performance. The research also produced suggestions for further research.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimitilajohtamisen kytkeytymistä organisaatioiden strategiseen johtamiseen ja lisäarvoketjuun. Tutkimuksessa kartoitettiin myös toimitilajohtamiseen soveltuvia suorituskyvyn mittausmenetelmiä. Kyselytutkimus kohdistettiin valtionhallintoon. Verkkokyselynä toteutetun tutkimuskyselyn kysymykset käsittelivät toimitilajohtamisen integroimista strategiseen johtamiseen, suorituskykymittausta ja lisäarvotekijöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimitilajohtamiskentän tutkimus, käsitteet, liittäminen johtamisprosessiin sekä suorituskyvyn mittaus tarvitsevat lisätutkimusta. Suomen valtionhallintoon kohdistettu tutkimuksen otanta osoitti, että toimitilajohtamisen suorituskyvyn kokonaismittausjärjestelmien käyttö vastaajien keskuudessa on hyvin vähäistä. Yksittäisiä tunnuslukuja seurataan lähinnä erilaisista raporteista ja keskeisimpiä mittareita ovat henkilöstötyytyväisyys ja tilatehokkuus. Olennaista on liittää toimitilajohtaminen strategisen johtamisen osaksi ja toteuttaa käytettävät mittarit siten, että ne ovat käyttökelpoisia ja tukevat parhaalla mahdollisella tavalla organisaation strategisia ydintavoitteita sekä toimintaa.
Tutkimuksessa esille tuodut näkökohdat auttavat toimitilayksiköitä määrittelemään sekä osoittamaan lisäarvonsa organisaatiolle ja hahmottamaan eri mahdollisuuksia suorituskyvyn mittaamiselle. Tutkimus tuotti myös ehdotuksia jatkotutkimuksille.
The aim of the study was to investigate the link between business management and the strategic management and value chain of organizations. The survey also identified performance measurement methods suitable for business management. The survey was targeted at the Finnish central government. The questions in the online survey were about integrating business management into strategic management, performance measurement, and added value factors.
The study concludes that research and concepts in the field of business management and performance evaluation of performance management processes and performance indicators need further research. The sampling collected from the Finnish central government showed that the use of measurement systems by respondents is very limited. Various reports are used for monitoring individual key figures. Personnel satisfaction and space efficiency proved to be key indicators of the research survey. It is essential to select and implement the indicators that are used so that they are usable and best support the organisation's strategic core goals and activities.
The aspects highlighted in the study contribute to defining and demonstrating added value to the organization. It also helps to perceive different possibilities for measuring performance. The research also produced suggestions for further research.