Big datan hyödyntäminen liiketoimintamallin luonnissa B2B-liiketoiminnassa
Piiparinen, Joni (2019)
Kandidaatintyö
Piiparinen, Joni
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013798
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013798
Tiivistelmä
Big datan hyödyntäminen liiketoimintamallien luonnissa on yrityksille varteenotettava kilpailuedun lähde B2B-liiketoiminnassa. Tässä kandidaatintyössä pyritään selvittämään kuinka big dataa on hyödynnetty liiketoimintamallien kehittämisessä. Työn alussa tarkastellaan liiketoimintamalleja ja big dataa käsittelevää kirjallisuutta. Tämän jälkeen syvennytään siihen, kuinka big dataa on hyödynnetty B2B-markkinoilla uusien liiketoimintamallien suunnittelussa. Työssä hyödynnetään myös case-esimerkkejä, joiden avulla on tarkoitus havainnollistaa reaalimaailmassa havaittuja hyötyjä ja haasteita big datan hyödyntämisestä liiketoimintamalleissa.
Yrityksien saatavilla koko ajan enemmän dataa, mutta sen hyödyntäminen liiketoimintamallin pohjana ei ole vielä kovin yleistä. Muutamat suuryritykset ovat muokanneet nykyisiä liiketoimintamallejaan hyödyntämään big dataa kannattavasti. Nämä yritykset ovat onnistuneet luomaan arvoa uusilla big dataan pohjautuvilla liiketoimintamalleilla ja pystyneet näin kehittämään kilpailuetuaan.
Big datan hyödyntämisessä liiketoimintamalleissa täytyy huomioida myös haasteet, joiden ratkaiseminen vaatii yrityksiltä paljon resursseja ja osaamista. Mikäli haasteet nousevat hyötyjä suuremmiksi, on yrityksen vaikea saada liiketoimintamallistaan kannattavaa big datan avulla.
Yrityksien saatavilla koko ajan enemmän dataa, mutta sen hyödyntäminen liiketoimintamallin pohjana ei ole vielä kovin yleistä. Muutamat suuryritykset ovat muokanneet nykyisiä liiketoimintamallejaan hyödyntämään big dataa kannattavasti. Nämä yritykset ovat onnistuneet luomaan arvoa uusilla big dataan pohjautuvilla liiketoimintamalleilla ja pystyneet näin kehittämään kilpailuetuaan.
Big datan hyödyntämisessä liiketoimintamalleissa täytyy huomioida myös haasteet, joiden ratkaiseminen vaatii yrityksiltä paljon resursseja ja osaamista. Mikäli haasteet nousevat hyötyjä suuremmiksi, on yrityksen vaikea saada liiketoimintamallistaan kannattavaa big datan avulla.