Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Defining technological innovation deployment through market research : university spinoff case

Mauno, Mika (2019)

Katso/Avaa
Diplomityo_Mauno_Mika.pdf (1.143Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Mauno, Mika
2019

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019043013810

Tiivistelmä

This study aims to create and apply a market research -based methodology for supporting the planning of a technology commercialization process in the context of a high-tech innovation created in a university environment. As these types of innovations can be generally used in a variety of contexts, there is a need for methods that can be used to define viable and profitable paths for deploying these innovations into the industrial environment.
The study reviews information available in scientific publications concerning the issues associated with innovation deployment and university spinoff creation as well as theoretical tools for overcoming such issues in early-stage market research and product planning. Based on findings from this research, a combined framework is suggested, where the basic ideas of Quality Function Deployment are supplemented with other commonly used methods to structure and analyze information from market research in order to support decision making in innovation deployment planning.
The suggested methods are applied in a case context, where they are used to obtain and analyze mainly qualitative information for the purposes of a potential university spinoff project. A significant amount of valuable information is obtained, but practical constraints limit the full application of the framework. Further research for improving the framework is suggested.
 
Tutkimuksen tavoitteena on luoda ja hyödyntää markkinatutkimukseen pohjautuvaa metodologiaa teknologian kaupallistamisprosessin suunnittelun tukemisessa yliopistoympäristössä kehitetyn high-tech innovaation kontekstissa. Koska tämän tyyppiset innovaatiot ovat yleisesti hyödynnettävissä useissa eri konteksteissa, tarvitaan menetelmiä, joilla voidaan määrittää mahdolliset ja tuottavat polut näiden innovaatioiden jalkauttamiseen teolliseen ympäristöön.
Tutkimus luo katsauksen tieteellisistä julkaisuista saatavaan informaatioon liittyen innovaation jalkauttamisen ja yliopisto-spinoffien perustamisen ongelmiin sekä näiden ongelmien ratkaisemiseen soveltuviin työkaluihin varhaisen vaiheen markkinatutkimuksessa ja tuotesuunnittelussa. Tutkimuksen löytöjen perusteella ehdotetaan yhdistettyä viitekehystä, jossa Quality Function Deployment -metodologian perusteita täydennetään muilla yleisesti käytetyillä menetelmillä markkinatutkimuksesta saatavan informaation strukturoimiseen ja analysointiin innovaation jalkauttamiseen liittyvän päätöksenteon tarpeita varten.
Ehdotettuja menetelmiä sovelletaan case-kontekstissa, jossa niitä käytetään pääasiassa kvantitatiivisen informaation keräämiseen ja analysointiin potentiaalisen yliopisto-spinoff projektin tueksi. Merkittäviä tuloksia saavutetaan, mutta käytännön rajoitteet estävät viitekehyksen täyden hyödyntämisen. Jatkotutkimusta kehyksen kehittämiseksi ehdotetaan.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11585]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste